Lørdag 27. august 2016 • Cafe-M
Golden retriever med gjest
Golden retriever med gjest
Støyduoen Golden Retriever ble etablert sommeren 2013 har de siste årene turnert i USA, Europa og i Norge samt holdt en rekke enkeltkonserter i Oslo området. Golden Retriever består av Brage Tørmænen (tr) og Morten Minothi Kristiansen (git og elektronikk) og spiller improvisert støymusikk med klare og uklare referanser til punk, metal, samtidsmusikk og europeisk improvisasjonsmusikk. I følge publikum leveres det et unikt, fordomsfritt og svært energisk liveshow. Debutplata “Total Crack Attack” er duoens første og er å få kjøpt på vinyl på konserten, den kan også streames på bandcamp. Utgitt på Hood Enough Records.
Morten Minothi Kristiansen - elektronikk,
Brage Tørmænen - trommer
Halvard Djupvik - operasang
Golden Retriever • Cafe-M, Tønsberg 27.8.2016
Dag Erik Knedal Andersen Solo
Morten Minothi Kristiansen - elektronikk,
Brage Tørmænen - trommer
Halvard Djupvik - operasang
Golden Retriever • Cafe-M, Tønsberg 27.8.2016
Dag Erik Knedal Andersen Solo
Trommeslager Knedal Andersen har gjort seg bemerket internasjonalt i en rekke sammenhenger i band som SAKA, The Heat Death og Akode. Han har videre samarbeidet med det meste som kan krype og gå av storheter innen improvisert musikk.
Dag Erik Knedal Andersen live • Cafe-M, Tønsberg 27.08.16
Torsdag 1. september 2016 • Cafe-M
I samarbeid med Urijazz jazzklubb
Erlend Apneseth trio
Dag Erik Knedal Andersen live • Cafe-M, Tønsberg 27.08.16
Torsdag 1. september 2016 • Cafe-M
I samarbeid med Urijazz jazzklubb
Erlend Apneseth trio
Det er etablert en spennende nyskapning på musikkfronten i Tønsberg, Nonfigurativ musikk. De tangerer tidvis Urijazz sitt program, så vi åpner høsten med en samarbeidskonsert.
Erlend Apneseth fra Jølster er en av Norges fremste unge felespillere. Han konkurrerer i eliten (kategori A) i den nasjonale konkurransen for tradisjonell musikk og har vunnet mange priser og utmerkelser. Erlend studerte ved Ole Bull Akademiet på Voss, så vel som med Håkon Høgemo. Men Erlend nøyer seg ikke med tradisjonsmusikken, han utforsker også det improviserende rommet. Han har kalt sitt siste album «Det andre rommet». Improvisasjon er forresten en viktig del av tradisjonsmusikken. Myllarguten kalte det for brådiktning!
«Det Andre rommet» er et nydelig, nysgjerrig og eventyrlystent album som tar musikken i nye og uventede retninger. Anmeldelsene har vært svært positive. Kom med åpne ører!
Erlend Apneseth - hardingfele og elektronikk,
Øyvind Hegg-Lunde - trommer
Stephan Meidell - elektrisk gitar.
Torsdag 8. september 2016 • Cafe-M
I samarbeid med Urijazz jazzklubb
Håkon Lie solo
Erlend Apneseth fra Jølster er en av Norges fremste unge felespillere. Han konkurrerer i eliten (kategori A) i den nasjonale konkurransen for tradisjonell musikk og har vunnet mange priser og utmerkelser. Erlend studerte ved Ole Bull Akademiet på Voss, så vel som med Håkon Høgemo. Men Erlend nøyer seg ikke med tradisjonsmusikken, han utforsker også det improviserende rommet. Han har kalt sitt siste album «Det andre rommet». Improvisasjon er forresten en viktig del av tradisjonsmusikken. Myllarguten kalte det for brådiktning!
«Det Andre rommet» er et nydelig, nysgjerrig og eventyrlystent album som tar musikken i nye og uventede retninger. Anmeldelsene har vært svært positive. Kom med åpne ører!
Erlend Apneseth - hardingfele og elektronikk,
Øyvind Hegg-Lunde - trommer
Stephan Meidell - elektrisk gitar.
Torsdag 8. september 2016 • Cafe-M
I samarbeid med Urijazz jazzklubb
Håkon Lie solo
Håkon Lie har spilt sin egen blanding av noise, lydcollage og pling plong i flere år nå. Han har spilt konserter over hele Sør-Norge, solo og med musikere som Dario Fariello, Harald Fetveit og Utku Tavil. Med sin eksperimenterende tilnærming til turntablism spiller Håkon nære, kaotiske, intime, fragmentariske og taktile ikke-ballader ved hjelp av knust vinyl, klipte kassettbånd og piezo. I tillegg til å spille, er Håkon en av ildsjelene bak Nonfigurativ musikk i Tønsberg.
Ayumi Tanaka trio
Ayumi Tanaka trio
Inspirert av den nordiske jazzen flyttet den japanske pianisten Ayumi Tanaka til Oslo i 2011 for å studere jazz og improvisasjon ved Norges Musikkhøgskole. Musikken hennes har vakre og lyrisk svingende elementer som fanger lytteren. Med inspirasjon fra skandinavisk jazz blandet med elementer fra hennes egen kulturelle bakgrunn tok det ikke lange tiden før hun fant sin egen personlige stil og gjorde seg bemerket på den norske jazzscenen.
Ayumi Tanaka Trio dreier seg rundt den spontane interaksjonen mellom tre sterke musikalske personligheter og utforsker nye uttrykksmuligheter innenfor det klassiske pianotrio-formatet. Musikken er komponert av japanske Ayumi Tanaka og består av små ideer, akkordsekvenser, korte linjer og mønstre inspirert av ulike musikalske stiler og sjangre. Kompet i trioen er kjent fra en rekke sammenhenger i norsk jazz.
Ayumi Tanaka - piano
Christian Meaas Svendsen - bass
Per Oddvar Johansen - trommer.
Torsdag 15. september 2016 • Cafe-M
I samarbeid med Urijazz jazzklubb
Thomas Strønens: «Time is a blind guide»
Ayumi Tanaka Trio dreier seg rundt den spontane interaksjonen mellom tre sterke musikalske personligheter og utforsker nye uttrykksmuligheter innenfor det klassiske pianotrio-formatet. Musikken er komponert av japanske Ayumi Tanaka og består av små ideer, akkordsekvenser, korte linjer og mønstre inspirert av ulike musikalske stiler og sjangre. Kompet i trioen er kjent fra en rekke sammenhenger i norsk jazz.
Ayumi Tanaka - piano
Christian Meaas Svendsen - bass
Per Oddvar Johansen - trommer.
Torsdag 15. september 2016 • Cafe-M
I samarbeid med Urijazz jazzklubb
Thomas Strønens: «Time is a blind guide»
At musikere med opphav i vårt lille fylke gjør suksess på den internasjonale jazz-scenen er ikke lenger noen sensasjon. Trommeslageren, komponisten, arrangøren og bandlederen Thomas Strønen, som kommer fra Åsgårdstrand, lanserte i fjor albumet «Time is a Blind Guide» på plateselskapet ECM og vakte begeistring hos anmeldere fra Tønsbergs blad til The Guardian. Her forener han mesterlig sine interesser for ulike musikalske tradisjoner: jazz, kammermusikk, samtidsmusikk og folkemusikk. Bandet og musikken ble presentert på Kongsberg Jazzfestival i sommer.
Thomas Strønen er kjent fra en rekke til dels svært forskjellige musikalske sammenhenger – fra fritt improvisert musikk i Food og Humcrush til de mer strukturerte gruppene til Maria Kannegaard og Mats Eilertsen. Han har skrevet musikk for film og teater og komponert mange større verk. Han har vært med på bortimot 70 plateinnspillinger av svært forskjellig karakter. Han har selvsagt spilt hos Urijazz ved en rekke anledninger.
Selv sier Strønen om prosjektet: «Besetningen har en instrumentering som bærer preg av at jeg ønsker flere ensembler i ett. Musikken er melodisk, og tid er et essensielt begrep også rent kompositorisk, både i form av utfordrende rytmikk og i det underliggende, med mye luft i komponeringen. Min musikalske oppvekst har vært mangfoldig, med ECM-estetikk så vel som klassisk, elektronisk og impromusikk; med dette prosjektet prøver jeg å samle mange endetråder.»
Kit Downes - piano
Lucy Railton - cello
Håkon Aase - fiolin
Ole Morten Vågan - bass
Thomas Strønen - trommer/komposisjon
Lørdag 24. september 2016 • Cafe-m
Monkey plot
Thomas Strønen er kjent fra en rekke til dels svært forskjellige musikalske sammenhenger – fra fritt improvisert musikk i Food og Humcrush til de mer strukturerte gruppene til Maria Kannegaard og Mats Eilertsen. Han har skrevet musikk for film og teater og komponert mange større verk. Han har vært med på bortimot 70 plateinnspillinger av svært forskjellig karakter. Han har selvsagt spilt hos Urijazz ved en rekke anledninger.
Selv sier Strønen om prosjektet: «Besetningen har en instrumentering som bærer preg av at jeg ønsker flere ensembler i ett. Musikken er melodisk, og tid er et essensielt begrep også rent kompositorisk, både i form av utfordrende rytmikk og i det underliggende, med mye luft i komponeringen. Min musikalske oppvekst har vært mangfoldig, med ECM-estetikk så vel som klassisk, elektronisk og impromusikk; med dette prosjektet prøver jeg å samle mange endetråder.»
Kit Downes - piano
Lucy Railton - cello
Håkon Aase - fiolin
Ole Morten Vågan - bass
Thomas Strønen - trommer/komposisjon
Lørdag 24. september 2016 • Cafe-m
Monkey plot
Oslo-baserte Monkey Plot har siden 2009 turnert i store deler av Europa, Japan, Brasil, Chile og Argentina, sluppet to kritikerroste plater, blitt kåret "Årets unge norske jazzmusikere 2014" under Jazzintro, hatt vellykkede samarbeid med Frode Gjerstad, Pär Thörn, Lisa Dillan og spilt på sentrale konsertserier og festivaler som bla. All Ears, Kongsberg Jazzfestival, Moldejazz, Match&Fuse London, FYCA og AngelicA.
Til forundring og begeistring inviteres publikum inn i Monkey Plots univers på jakt etter de unike musikalske øyeblikkene. På den norske musikkscenen er Monkey Plot en outsider som krysser sjangere og utfordrer, men som insisterer på å fange lytteren. Musikken er poesi for frijazzern, punk for minimalisten og folkemusikk for den avantgarde, likevel alltid iørefallende og ukomplisert.
Høsten 2016 slipper Monkey Plot sitt tredje trio album "Here I Sit, Knowing All Of This".
"..för Hubros del innebär en av de bästa kontrakteringarna de har gjort på senare tid. «Angående omstendigheter som ikke lar seg nedtegne» är en av de mest angelägna skivorna just nu." - Peter Sjöblom, Tidningen Kulturen
"Monkey Plot formidler noe intimt på en vellykket innadvendt måte." - Arild R. Andersen, Aftenposten
"Monkey Plot manages to find a remarkable balance between the experimental, the melodic and lyrical, and manages also to mix these elements in an organic manner." - Eyal Hareuveni, AllAboutJazz.com
«Kunstmusikk handler om å utfordre grenser og oppdage nye følelser og assosiasjoner som musikken kan gi. Det norske bandet Monkey Plot er en fin inngang til denne typen musikk.» - Idunn Saltnes Skjerdingstad, dusken.no
Christian Skår Winther - akustisk gitar
Magnus Skavhaug Nergaard - kontrabass
Jan Martin Gismervik - trommer og perkusjon
Monkey Plot live • Cafe-M, Tønsberg 24.9.2016
Lemur
Til forundring og begeistring inviteres publikum inn i Monkey Plots univers på jakt etter de unike musikalske øyeblikkene. På den norske musikkscenen er Monkey Plot en outsider som krysser sjangere og utfordrer, men som insisterer på å fange lytteren. Musikken er poesi for frijazzern, punk for minimalisten og folkemusikk for den avantgarde, likevel alltid iørefallende og ukomplisert.
Høsten 2016 slipper Monkey Plot sitt tredje trio album "Here I Sit, Knowing All Of This".
"..för Hubros del innebär en av de bästa kontrakteringarna de har gjort på senare tid. «Angående omstendigheter som ikke lar seg nedtegne» är en av de mest angelägna skivorna just nu." - Peter Sjöblom, Tidningen Kulturen
"Monkey Plot formidler noe intimt på en vellykket innadvendt måte." - Arild R. Andersen, Aftenposten
"Monkey Plot manages to find a remarkable balance between the experimental, the melodic and lyrical, and manages also to mix these elements in an organic manner." - Eyal Hareuveni, AllAboutJazz.com
«Kunstmusikk handler om å utfordre grenser og oppdage nye følelser og assosiasjoner som musikken kan gi. Det norske bandet Monkey Plot er en fin inngang til denne typen musikk.» - Idunn Saltnes Skjerdingstad, dusken.no
Christian Skår Winther - akustisk gitar
Magnus Skavhaug Nergaard - kontrabass
Jan Martin Gismervik - trommer og perkusjon
Monkey Plot live • Cafe-M, Tønsberg 24.9.2016
Lemur
Gjennom sine stille, men intense improvisasjoner skaper den norske kvartetten Lemur en kammermusikk som syder. Den uvanlige instrumentkombinasjonen, og musikernes originale tilnærming til sine respektive instrumenter, gir en ensembleklang som sjelden kan høres i noen annen kontekst.
De fire musikere former musikken sin mot noe plastisk. De balanserer det vakre uttrykket mellom fokuset på en enkelt tone og kompleksiteten i en sky av lyd. På denne måten former de en subtil, poetisk musikk, samtidig som de gir oss bredt utformede lydlige landskap.
Lemur arbeider ikke med noen forhåndsbestemte strukturer. De åpner derfor for at musikken deres kan formes ut fra øyeblikket, rommet og stemningen, med sine tidligere samarbeid og diskusjoner som eneste utgangspunkt. Resultatet er ny kammermusikk av fineste merke, ”en gyllen balanse av etos og patos, nyanser og kaos”.
Lemur ble stiftet i 2006 og består av Bjørnar Habbestad (fløyter), Hild Sofie Tafjord (horn), Lene Grenager (cello) og Michael Duch (kontrabass). Siden debuten deres i Trondheim, har de opptrådt i Norge, Sverige, Tyskland, Belgia, Holland, Taiwan, Macau, Kina, England og Skottland. Ensemblet har gitt ut to plater på +3DB records og presenterte i 2012 verket Critical band, et stort verk til tre av Norges største kirkerom. Partituret ble utgitt i 2014. Lemur har samarbeidet med Paul Lytton, Julia Eckhardt, Mats Gustafsson, Amit Sen, John Hegre, Dickson Dee, Trondheim Sinfonietta, N Ensemble og Tom Løberg.
Bjørnar Habbestad - fløyter
Hilde Sofie Tafjord - french horn
Lene Grenager - cello
Michael Duch - kontrabass
Lemur live • Cafe-m, Tønsberg 24.09.2016
Lørdag 22. oktober 2016 • Galleri Galleberg
Rrr
De fire musikere former musikken sin mot noe plastisk. De balanserer det vakre uttrykket mellom fokuset på en enkelt tone og kompleksiteten i en sky av lyd. På denne måten former de en subtil, poetisk musikk, samtidig som de gir oss bredt utformede lydlige landskap.
Lemur arbeider ikke med noen forhåndsbestemte strukturer. De åpner derfor for at musikken deres kan formes ut fra øyeblikket, rommet og stemningen, med sine tidligere samarbeid og diskusjoner som eneste utgangspunkt. Resultatet er ny kammermusikk av fineste merke, ”en gyllen balanse av etos og patos, nyanser og kaos”.
Lemur ble stiftet i 2006 og består av Bjørnar Habbestad (fløyter), Hild Sofie Tafjord (horn), Lene Grenager (cello) og Michael Duch (kontrabass). Siden debuten deres i Trondheim, har de opptrådt i Norge, Sverige, Tyskland, Belgia, Holland, Taiwan, Macau, Kina, England og Skottland. Ensemblet har gitt ut to plater på +3DB records og presenterte i 2012 verket Critical band, et stort verk til tre av Norges største kirkerom. Partituret ble utgitt i 2014. Lemur har samarbeidet med Paul Lytton, Julia Eckhardt, Mats Gustafsson, Amit Sen, John Hegre, Dickson Dee, Trondheim Sinfonietta, N Ensemble og Tom Løberg.
Bjørnar Habbestad - fløyter
Hilde Sofie Tafjord - french horn
Lene Grenager - cello
Michael Duch - kontrabass
Lemur live • Cafe-m, Tønsberg 24.09.2016
Lørdag 22. oktober 2016 • Galleri Galleberg
Rrr
Skygger og lys, lyd og stillhet, synthesizer og elbass, masker og dresser, Liz Kosack og Dan Peter Sundland. RRR er en maske- og dresskledd, synt- og basspillende Berlinbasert friimproviserende duo. Skygger, lys og lyder blandes med nesten telepatisk kommunikasjon. Sammen graver de mot noe skinnende og fantastisk, en prossess som ofte får mørke og rare ting opp til overflaten. Morsekode, hunder og science fiction er blant duoens hovedinspirasjoner.
Liz Kosack og Dan Peter Sundland startet samarbeidet tidlig i 2014, og har så langt gjort en rekke konserter i Tyskland, Tjekkia, Danmark, Norge og Sverige. Siden starten har de utvidet uttrykket fra kun å være musikalsk til å inkludere arbeid med video og lys/skygge og samarbeid med dansere.
Liz Kosack ble født på Hildegard av Bingens festdag og vokste opp i Yarmouth i Maine, USA. Hun var en del av det friimproviserende miljøet i Brooklyn, New York frem til hun begynte sin mastergrad i komposisjon og piano ved Jazz Institut Berlin. I tillegg til å spille synth og piano lager hun masker og andre objekter og tar til tider oppdrag som illustratør.
Dan Peter Sundland kommer fra den lille bygda Børsa like utenfor Trondheim. Han studerte ved den velkjente jazzlinja ved NTNU Institutt for Musikk og har en Europeisk Jazz Mastergrad (EUJAM) med utveksling til Københavns Rytmiske Konservatorium og Jazz Institut Berlin. Hans andre prosjekter inkluderer Nina & the Butterfly Fish og Esp i tillegg til hans eget kammermusikalske ensemble «Elevenette».
Liz Kosack - synth og masker
Dan Peter Sundland - elbass og dress
RRR live • Galleri Galleberg 22.10.2016
Propan
Liz Kosack og Dan Peter Sundland startet samarbeidet tidlig i 2014, og har så langt gjort en rekke konserter i Tyskland, Tjekkia, Danmark, Norge og Sverige. Siden starten har de utvidet uttrykket fra kun å være musikalsk til å inkludere arbeid med video og lys/skygge og samarbeid med dansere.
Liz Kosack ble født på Hildegard av Bingens festdag og vokste opp i Yarmouth i Maine, USA. Hun var en del av det friimproviserende miljøet i Brooklyn, New York frem til hun begynte sin mastergrad i komposisjon og piano ved Jazz Institut Berlin. I tillegg til å spille synth og piano lager hun masker og andre objekter og tar til tider oppdrag som illustratør.
Dan Peter Sundland kommer fra den lille bygda Børsa like utenfor Trondheim. Han studerte ved den velkjente jazzlinja ved NTNU Institutt for Musikk og har en Europeisk Jazz Mastergrad (EUJAM) med utveksling til Københavns Rytmiske Konservatorium og Jazz Institut Berlin. Hans andre prosjekter inkluderer Nina & the Butterfly Fish og Esp i tillegg til hans eget kammermusikalske ensemble «Elevenette».
Liz Kosack - synth og masker
Dan Peter Sundland - elbass og dress
RRR live • Galleri Galleberg 22.10.2016
Propan
Åpne improvisasjoner og arrangementer skaper utgangspunktet for Propans lydbilde. De former lyd i munnen som vrenges og vendes rundt - både akustisk og gjennom forsterkninger og effekter.
Lydene smelter sammen, og blir en plattform åpen for egen tolkning. Suggerende droner, teksturer, varme og kalde lydtepper, fargede stemninger og klanger i forskjellige støynivåer.
Propan har siden oppstarten vært ett aktivt liveband, og etablert seg som sterke improvisatører på den norske improscenen.
De har gjevnlige holdt konserter i Norge, og har vært å finne på programmet til blant annet Blow Out, PØKK, Havresekken og Gut Feelings. De har også holdt konserter i utlandet med turneer i bl. annet Danmark, Portugal, Frankrike, Italia og Japan de siste årene. For tiden jobber duoen med utgivelsen av sitt debut album, samt ferdigstillingen av et bestillingsverk de har skrevet for Femme Brutal festivalen, og som skal fremføres på Parkteatret i Oslo 26. august.
Ina Sagstuen – stemme og elektronikk,
Natali Abrahamsen Garner – stemme og elektronikk
Propan live • Galleri Galleberg 22.10.2016
Lørdag 19. november 2016 • Galleri Galleberg
– fem solokonserter
Petter Flaten Eilertsen
Lydene smelter sammen, og blir en plattform åpen for egen tolkning. Suggerende droner, teksturer, varme og kalde lydtepper, fargede stemninger og klanger i forskjellige støynivåer.
Propan har siden oppstarten vært ett aktivt liveband, og etablert seg som sterke improvisatører på den norske improscenen.
De har gjevnlige holdt konserter i Norge, og har vært å finne på programmet til blant annet Blow Out, PØKK, Havresekken og Gut Feelings. De har også holdt konserter i utlandet med turneer i bl. annet Danmark, Portugal, Frankrike, Italia og Japan de siste årene. For tiden jobber duoen med utgivelsen av sitt debut album, samt ferdigstillingen av et bestillingsverk de har skrevet for Femme Brutal festivalen, og som skal fremføres på Parkteatret i Oslo 26. august.
Ina Sagstuen – stemme og elektronikk,
Natali Abrahamsen Garner – stemme og elektronikk
Propan live • Galleri Galleberg 22.10.2016
Lørdag 19. november 2016 • Galleri Galleberg
– fem solokonserter
Petter Flaten Eilertsen
Petter Flaten Eilertsen (f. 1973) er tungt involvert i den eksperimentelle musikkscenen i Oslo, der han bor og arbeider. Musikken hans er basert på droner, støy og improvisasjon.
Eilertsen spiller inn plater og opptrer solo som Love Hz, Gabriel Mørk og under andre dekknavn. Han er medlem av Kobi, Alfabulator, Domestic Dwellings, Taperne, Spleppes Splopp og Dip Apple (som inkluderer folk fra Acid Mothers Temple og LSD March) samt mange andre band og prosjekter, hvorav flere har tilknytning til artistnettverket Origami Republika. Andre samarbeidspartnere inkluderer Maja S. K. Ratkje (SPUNK, Fe-mail), Lasse Marhaug (Jazkamer, DEL), Anla Courtis (Reynols), Charles Hayward (This Heat), Campbell Kneale (Birchville Cat Motel, Our Love Will Destroy The World, Black Boned Angel), Antony Milton (Mrtyu, Nether Dawn, The Stumps), Hiroshi Hasegawa (Astro, C.C.C.C.) og tidligere Cranes-gitarist Mark Francombe.
Eilertsen startet Synesthetic Recordings i 2000, Kassettkultur i 2009 og Lydbilde i 2013. Han er også involvert i flere andre plateselskaper, i tillegg til kuratering av ulike konserter, utgivelser og utstillinger.
Petter Flaten Eilertsen live • Galleri Galleberg 19.11.16
Andrè Borgen
Eilertsen spiller inn plater og opptrer solo som Love Hz, Gabriel Mørk og under andre dekknavn. Han er medlem av Kobi, Alfabulator, Domestic Dwellings, Taperne, Spleppes Splopp og Dip Apple (som inkluderer folk fra Acid Mothers Temple og LSD March) samt mange andre band og prosjekter, hvorav flere har tilknytning til artistnettverket Origami Republika. Andre samarbeidspartnere inkluderer Maja S. K. Ratkje (SPUNK, Fe-mail), Lasse Marhaug (Jazkamer, DEL), Anla Courtis (Reynols), Charles Hayward (This Heat), Campbell Kneale (Birchville Cat Motel, Our Love Will Destroy The World, Black Boned Angel), Antony Milton (Mrtyu, Nether Dawn, The Stumps), Hiroshi Hasegawa (Astro, C.C.C.C.) og tidligere Cranes-gitarist Mark Francombe.
Eilertsen startet Synesthetic Recordings i 2000, Kassettkultur i 2009 og Lydbilde i 2013. Han er også involvert i flere andre plateselskaper, i tillegg til kuratering av ulike konserter, utgivelser og utstillinger.
Petter Flaten Eilertsen live • Galleri Galleberg 19.11.16
Andrè Borgen
Lo-fi pop, noise eller improv? Techno? Andre Borgen. Borgen har gitt ut 4 soloplater, og Morgenbladet og The Wire har rost noen av dem. "Very decent diy-pop readymades" - Byron Coley, The Wire I
André Borgen live • Galleri Galleberg 19.11.2016
Jon Wesseltoft
André Borgen live • Galleri Galleberg 19.11.2016
Jon Wesseltoft
Jon Wesseltoft er en improvisatør og lydkunstner / komponist bosatt i Oslo. Han har vært aktiv siden 90-tallet både som soloartist og i en rekke forskjellige prosjekter innen langformsmusikk, støy, metal, improvisasjon og lydkunst. Lyttere som har vært ute opptil flere vinternetter før kan for eksempel ha hørt han i samarbeid med Maja Ratkje, Lasse Marhaug, Okkyung Lee eller Bjarne Melgaard.
Jon Wesseltoft live • Galleri Galleberg 19.11.2016
Per Gisle Galåen
Jon Wesseltoft live • Galleri Galleberg 19.11.2016
Per Gisle Galåen
Crazy River er soloprosjektet til Per Gisle Galåen. Kanskje mer eller mindre kjent som musikant i band som DEL, Origami Arktika, Slowburn, Ranheim etc. Altså en sjangerløs type som er innom både improv, rock, psykedelia, folk og skakk popmusikk. Live ligger Galåens soloprosjekt Crazy River nærmere droneland, Selv om instrumenteringen kan variere fra konsert til konsert, så befinner det seg gjerne en gitar og noen tangenter i nærheten. Han kan også synge. Galåen har vært musikalsk aktiv rimelig lenge, og har gjort plater og konserter med artister som Greg Malcolm, Jojo Hiroshige, Maja Ratkje, Aaaron Moore, Anla Courtis, Keiji Haino m.fl.
Rio Loco (Per Gisle Galåen) live • Galleri Galleberg 19.11.2016
Daniel Meyer Grønvold
Rio Loco (Per Gisle Galåen) live • Galleri Galleberg 19.11.2016
Daniel Meyer Grønvold
"Gitarist med bakgrunn fra både fri improvisasjon og band som Moon Relay og S.L.Y.C.
Solo er fokuset på fysisk interaksjon med gitaren uten for mye mellomledd eller verktøy.!
Daniel Meyer Grønvold live • Galleri Galleberg 19.11.2016
Lørdag 3. desember 2016 • Galleri Galleberg
Kim Myhr solo
Solo er fokuset på fysisk interaksjon med gitaren uten for mye mellomledd eller verktøy.!
Daniel Meyer Grønvold live • Galleri Galleberg 19.11.2016
Lørdag 3. desember 2016 • Galleri Galleberg
Kim Myhr solo
Det har tatt flere år og mange konserter rundt om i verden for Myhr å finne og utvikle materialet til sine solokonserter, som kan beskrives som en orkestral utforskning av 12-strengsgitaren. Musikken kan minne lytteren om den tidligere musikken til Ligeti eller Morton Feldman, men den har også en energi og en enkelhet som ligner på amerikansk folk musikk. Varmen og nærheten til en nedstrippet, naken akustisk gitar er hørbar i den symfoniske helheten. På samme tid eterisk og kroppslig, danser musikken gjennom de store rommene den skaper. Myhr ga ut All your limbs singing på SOFA i 2014, og oppfølgeren BLOOM gis ut på HUBRO i oktober 2016.
Resultatet er et album som inviterer til fordypelse i og meditasjon over klanglige strukturer i et aldri hvilende spill. Dagbladet, Terje Mosnes Terningkast 5
I nesten tolv minutter fyrer han løs sine klangkaskader før første låt ebber ut. Noen spor senere returnerer han til temaet i syv minutter til. Men ikke av fantasiløshet eller idetørke. Nei, på grunn av sin misjon om å la gitarkroppens lemmer synge ut all sin klangrikdom, all sin dybde og bredde, i et ensfarget rom der selv mikroskopiske endringer kaster nytt lys og nye skygger, og blir hendelser av stort format. Morgenbladet, Svein Magnus Furu
Kim Myhr - gitar
Kim Myhr live • Galleri Galleberg 3.12.2016
Ingar Zach solo
Resultatet er et album som inviterer til fordypelse i og meditasjon over klanglige strukturer i et aldri hvilende spill. Dagbladet, Terje Mosnes Terningkast 5
I nesten tolv minutter fyrer han løs sine klangkaskader før første låt ebber ut. Noen spor senere returnerer han til temaet i syv minutter til. Men ikke av fantasiløshet eller idetørke. Nei, på grunn av sin misjon om å la gitarkroppens lemmer synge ut all sin klangrikdom, all sin dybde og bredde, i et ensfarget rom der selv mikroskopiske endringer kaster nytt lys og nye skygger, og blir hendelser av stort format. Morgenbladet, Svein Magnus Furu
Kim Myhr - gitar
Kim Myhr live • Galleri Galleberg 3.12.2016
Ingar Zach solo
Ingar Zach er en av Norges mest interessant utøvere innenfor eksperimentell, improvisatorisk samtidsmusikk. Zach har arbeidet over 20 år med å forske på slagverkets muligheter, lydbearbeiding og alternative teknikker med og uten elektronikk. Ensembler som Huntsville, Dans les arbres og MURAL må nevnes som viktige i utviklingen av hans høyst personlige stil hvor rollen som en tradisjonell slagverker blir satt til siden. Zachs filosofi er å ha mulighet til å gå inn og ut av ulike roller i ensemblene han spiller i. Dette gjelder også hans valg og disponering av aktivitet i det totale lydbildet, hvor han med stor overbevisning tar plass og fyller ut der musikken krever det. Hans soloprosjekt tar utgangspunkt i Gran Cassaens og skarptrommens resonnansemuligheter. Ved bruke av vibrerende høyttalere og annen perkusjon preparerer han resonanseflatene på instrumentene og skaper en unik og forunderlig klangverden og musikalske konstruksjoner av sjelden kvalitet.
Ingar Zach - perkusjon
Ingar Zach live Galleri Galleberg 3.12.2016
Ingar Zach - perkusjon
Ingar Zach live Galleri Galleberg 3.12.2016