Lørdag 2. november 2019 Kl. 19:00 • Galleri Galleberg
VLR
VLR
VLR, eller Livar Særheim som han egentlig heter, har gitt ut flere mixtaper på Sheffield-labelen Central Processing Unit og mini-albumet «Urð, Verðandi & Skuld» på Occult Research. Han har også spilt i regi av Skam og Tabernacle Records.VLR spiller elektro av ypperste klasse, med glidende overganger fra Detroit til new wave og tilbake og noen uventede avstikkere underveis.
Bazalt
Bazalt
BAZALT er Ilja Badulijn (RU/NO) og Hallvard Muller (NO/DE). De møttes på et SYNC møte i Oslo i 2017, hvor de spilte improvisert techno sammen for første gang. Etter hvert har maskiner og utstyr endret seg noe og Bazalt er nå 100% improvisert techno på modulære synther.
Ilja Badulijn – synth
Hallvard Muller – synth
Ilja Badulijn – synth
Hallvard Muller – synth
Søndag 24. november Kl. 20:00 • Støperiet scene
Uesugi - Marhaug - Sverdrup
– en konsertperformance
I SAMARBEID MED URIJAZZ, DITHEN og nyMusikk Vestfold
Idé og regi Håkon Lie/Janne Hoem
Produsert av Nonfigurativ musikk/DITHEN/Urijazz/nyMusikk Vestfold
Mitsuyo Uesugi (JP) – butoh
Lasse Marhaug – elektronisk musikk
The Nights of Yukio
Med Elfie Sverdrup, Øystein Elle og Mutsumi Neiro
Mitsuyo Uesugi, omtalt som verdens fremste butoh-danser, gjester for første gang Norge i møte med innovatøren på den norske støy-/eksperimentelle scenen, Lasse Marhaug, og den særegne vokalkunstneren Elfi Sverdrup.
Felles for Uesugi, Marhaug og Sverdrup er søken i en nonverbal uttrykksform med evne til å gå inn i rik brutalisme - samtidig som de er romlige, åpne, virvlende, vevre, oppstykkede og detaljrike i sine uttrykk. De arbeider alle fri-improvisatorisk og man kan ane en forkjærlighet til de ulike etniske stemmetradisjonene i nord-områdene, til den Japanske avant garde, til kulturen i mennesket. De tre utøverne er valgt ut for sine sterke fysiske uttrykk tross sjanger.
Mitsuyo Uesugi
Uesugi - Marhaug - Sverdrup
– en konsertperformance
I SAMARBEID MED URIJAZZ, DITHEN og nyMusikk Vestfold
Idé og regi Håkon Lie/Janne Hoem
Produsert av Nonfigurativ musikk/DITHEN/Urijazz/nyMusikk Vestfold
Mitsuyo Uesugi (JP) – butoh
Lasse Marhaug – elektronisk musikk
The Nights of Yukio
Med Elfie Sverdrup, Øystein Elle og Mutsumi Neiro
Mitsuyo Uesugi, omtalt som verdens fremste butoh-danser, gjester for første gang Norge i møte med innovatøren på den norske støy-/eksperimentelle scenen, Lasse Marhaug, og den særegne vokalkunstneren Elfi Sverdrup.
Felles for Uesugi, Marhaug og Sverdrup er søken i en nonverbal uttrykksform med evne til å gå inn i rik brutalisme - samtidig som de er romlige, åpne, virvlende, vevre, oppstykkede og detaljrike i sine uttrykk. De arbeider alle fri-improvisatorisk og man kan ane en forkjærlighet til de ulike etniske stemmetradisjonene i nord-områdene, til den Japanske avant garde, til kulturen i mennesket. De tre utøverne er valgt ut for sine sterke fysiske uttrykk tross sjanger.
Mitsuyo Uesugi
MITSUYO UESUGI arbeidet 12 år tett med en av butohens grunnleggere Kazuo Ohno, og anses som den kvinnelige utgaven av denne retningen. Hun startet sin solokarriere i 1975 og presenterer kontinuerlig nye rituelle butoh-forestillinger som Metal Woman, Story of Woman, M, Madame Melancholia/Mademoiselle Melancholia/Baby Melancholia-Dream of six nights (Japanese Dance Critics Society, 2009). Uesugi underviser ved Meiji Gakuin Universitetet i sine unike butoh-improvisasjoner.
Lasse Marhaug
Lasse Marhaug
LASSE MARHAUG, lydkunstner, er ansett som en pioner innen norsk støymusikk og har i mange år jobbet med musikk og lyd til kunstinstallasjoner, teater og danseoppsetninger. Gjennom hele karrieren har han turnert i Europa, Asia og USA både som soloartist og som bandmedlem, og har som komponist og utøver bidratt på mer enn 200 utgivelser. Musikkstilen er særegen, proppet lagvis av detaljrike lydbilder og beveger seg mellom metal, frijazz, støy- og eksperimentell musikk.
Elfi Sverdrup
Elfi Sverdrup
ELFI SVERDRUP har i over 40 år arbeidet med folkelige sangteknikker i kombinasjon med utvidete vokalteknikker. Norsk kveding, joik, bulgars, inuittisk catajasang, strupe- og overtonesang som igjen glir inn i abstrakte lydlandskap. Sverdrup har holdt utallige solo-konserter siden 80-tallet, har bred erfaring fra teater, performance- og billedkunst, og har turnet verden over i utallige samarbeid.
Dette blir det første samarbeidet mellom Nonfigurativ musikk og Lasse Marhaug. Han er godt plantet i den Japanske musikkscenen, med bred kjennskap til landets diverse kunst- og kulturformer. Hoem og Sverdrup har tidligere samarbeid bak seg, bl.a nylig premiere (28.04.19) på forestillingen The nights of Yukio i Wakayama/Japan. Kontakten med Uesugi har oppstått gjennom observasjoner av Hoems arbeid i Japan, hvor Uesugi har ytret ønske om selv å lage vokallyder i kombinasjon med sin dans. Dette har lenge vært et ønske for Uesugi, og vil foregå i samspill med Sverdrup i forkant av premieren.
JANNE HOEM er billedkunstner og fysisk sceneinstruktør med bakgrunn fra bl.a The Living Theatre NYC, hvor hun bodde og jobbet tett med Judith Malina. Hoem har arbeidet for og produsert Warhol Superstar Penny Arcade NYC, og vært med i Grusomhetens Teater fra 2009-2013. Hun har trent butoh fra 2012 til -18 i New York og Japan, og har gjennom studier av lyd/bevegelse utviklet et særegent non-verbalt sceneuttrykk, som betegnes som bevegende lydskulpturer. Hoem søker i de symbolske billedspråkene vi finner i folklore, sagn, mytologi og drømmer.
HÅKON LIE er primus motor i Nonfigurativ musikk og har siden 2015 arrangert mange ulike konserter med eksperimentell musikk i Vestfold. Fokus har hele tiden vært på grensesprengende uttrykk i mange ulike sjangere. Håkon har også vært utøvende musiker/lydkunstner i en årrekke. Han benytter seg av gamle og preparerte LP-plater, loopkassetter og minidisc til å skape et helt eget lydlandskap. Ved hjelp av ulike cut-up teknikker uttrykker Håkon det fragmenterte og uforutsigbare. Nylig var han på sin første Japan-turne.
Samspillet mellom Marhaug, Uesugi og Sverdrup vil bygges opp gjennom totalimprovisasjoner, der delene likeverdig vil settes sammen til et fysisk og melodisk flettverk.
Dette blir det første samarbeidet mellom Nonfigurativ musikk og Lasse Marhaug. Han er godt plantet i den Japanske musikkscenen, med bred kjennskap til landets diverse kunst- og kulturformer. Hoem og Sverdrup har tidligere samarbeid bak seg, bl.a nylig premiere (28.04.19) på forestillingen The nights of Yukio i Wakayama/Japan. Kontakten med Uesugi har oppstått gjennom observasjoner av Hoems arbeid i Japan, hvor Uesugi har ytret ønske om selv å lage vokallyder i kombinasjon med sin dans. Dette har lenge vært et ønske for Uesugi, og vil foregå i samspill med Sverdrup i forkant av premieren.
JANNE HOEM er billedkunstner og fysisk sceneinstruktør med bakgrunn fra bl.a The Living Theatre NYC, hvor hun bodde og jobbet tett med Judith Malina. Hoem har arbeidet for og produsert Warhol Superstar Penny Arcade NYC, og vært med i Grusomhetens Teater fra 2009-2013. Hun har trent butoh fra 2012 til -18 i New York og Japan, og har gjennom studier av lyd/bevegelse utviklet et særegent non-verbalt sceneuttrykk, som betegnes som bevegende lydskulpturer. Hoem søker i de symbolske billedspråkene vi finner i folklore, sagn, mytologi og drømmer.
HÅKON LIE er primus motor i Nonfigurativ musikk og har siden 2015 arrangert mange ulike konserter med eksperimentell musikk i Vestfold. Fokus har hele tiden vært på grensesprengende uttrykk i mange ulike sjangere. Håkon har også vært utøvende musiker/lydkunstner i en årrekke. Han benytter seg av gamle og preparerte LP-plater, loopkassetter og minidisc til å skape et helt eget lydlandskap. Ved hjelp av ulike cut-up teknikker uttrykker Håkon det fragmenterte og uforutsigbare. Nylig var han på sin første Japan-turne.
Samspillet mellom Marhaug, Uesugi og Sverdrup vil bygges opp gjennom totalimprovisasjoner, der delene likeverdig vil settes sammen til et fysisk og melodisk flettverk.
Lørdag 24. august Kl. 18:00 • Galleri Galleberg
Keith Rowe / Kjell Bjørgeeggen
Keith Rowe / Kjell Bjørgeeggen
KEITH ROWE er britisk kunstner og improvisasjonsmusiker og en av grunnleggerne av det innflytelsesrike AMM i 1965. Han er den første som oppfant tabletop gitar, en arbeidsmetode overført fra maleri, inspirert av blant annet Jackson Pollock. Ved å legge gitaren flatt på bordet og manipulere strenger, kropp og pickuper med forskjellige hverdagslige gjenstander, har han utviklet særegne teknikker som produserer lyder beskrevet som mørke, grublende og fremmedgjorte. Hans arbeid refererer til abstrakt malekunst, Dada, Edgar Varese og John Cage, samtidig som hans spesielle gitarteknikk var en inspirasjonskilde for Syd Barrett, grunnlegger av Pink Floyd.
KJELL BJØRGEEGGEN er pioner innen videokunst i Norge, og har en betydelig internasjonal posisjon innenfor sitt felt. Han begynte som fotograf på slutten av 1960-tallet, men fokuserte senere på videomediet. I Norge er han kjent fra flere større installasjonsarbeider på Kunstnernes Hus, Museet for samtidskunst og Bergen Kunstmuseum. I sin bruk av videomediet tar Bjørgeengen utgangspunkt i det elektroniske, hvor verkene er konkrete representasjoner av videosignaler generert fra lyd. De siste årene har han konsentrert seg om forestillinger med lyd-generert video.
Mia Zabelka
KJELL BJØRGEEGGEN er pioner innen videokunst i Norge, og har en betydelig internasjonal posisjon innenfor sitt felt. Han begynte som fotograf på slutten av 1960-tallet, men fokuserte senere på videomediet. I Norge er han kjent fra flere større installasjonsarbeider på Kunstnernes Hus, Museet for samtidskunst og Bergen Kunstmuseum. I sin bruk av videomediet tar Bjørgeengen utgangspunkt i det elektroniske, hvor verkene er konkrete representasjoner av videosignaler generert fra lyd. De siste årene har han konsentrert seg om forestillinger med lyd-generert video.
Mia Zabelka
MIA ZABELKA er en østerisk eksperimentell fiolinist som har samarbeidet med blant annet Lydia Lunch, James Plotkin og John Hegre. Hun har spilt på Nonfigurativ musikk tidligere, et elektrisk sett sammen med gitaristen Nicola Hein under navnet The Honey Pump. Denne gangen spiller hun solo akustisk.
“Austrian contemporary violinist, improviser and composer of Czech, Jewish and French family background. Comprehensively educated in classical music from early age on she opened up the traditional understanding of the violin as solo and ensemble instrument towards improvisation, experimental music and sound art.
She has given a string of concerts and performances at many festivals throughout Europe, America and Asia. Numerous CD, vinyl and video releases. Recipient of highly regarded prizes and awards.
“Austrian contemporary violinist, improviser and composer of Czech, Jewish and French family background. Comprehensively educated in classical music from early age on she opened up the traditional understanding of the violin as solo and ensemble instrument towards improvisation, experimental music and sound art.
She has given a string of concerts and performances at many festivals throughout Europe, America and Asia. Numerous CD, vinyl and video releases. Recipient of highly regarded prizes and awards.
Fredag 18. oktober 2019 Kl. 20:00 • URO - Kafe og bar
I SAMARBEID MED URIJAZZ
Sindre Bjerga
I SAMARBEID MED URIJAZZ
Sindre Bjerga
SINDRE BJERGA har spilt på Nonfigurativ flere ganger før og det er alltid like spennende å se hva han kommer til å finne på. Sindre har utviklet et helt eget lydbilde hvor han stadig utforsker hva han kan få ut av stemme, manipulerte kassetter og ødelagte leker. Konsertene hans dyrker fri improvisasjon og inneholder elementer av tilfeldighet, humor og risiko noe som gjør at det aldri blir kjedelig. Sindre er bosatt i Stavanger, men benytter enhver anledning til å komme seg ut for å spille. Han har turnert aktivt over store deler av verden og han har et stort antall utgivelser på samvittigheten, både på eget plateselskap og på mange andre.
Håkon Lie
Håkon Lie
HÅKON LIE er primus motor i Nonfigurativ musikk og har siden 2015 arrangert mange ulike konserter med eksperimentell musikk i Vestfold. Fokus har hele tiden vært på grensesprengende uttrykk i mange ulike sjangere. Håkon har også vært utøvende musiker/lydkunstner i en årrekke. Han benytter seg av gamle og preparerte LP-plater, loopkassetter og minidisc til å skape et helt eget lydlandskap. Ved hjelp av ulike cut-up teknikker uttrykker Håkon det fragmenterte og uforutsigbare.
Sindre Bjerga og Håkon Lie har nylig vært på en felles Japan-turne.
Michael Duch
Sindre Bjerga og Håkon Lie har nylig vært på en felles Japan-turne.
Michael Duch
MICHAEL FRANCIS DUCH har spilt solokonserter i inn- og utland i omlag 20 år. Noen ganger er musikken improvisert og andre ganger komponert; noen ganger er musikken høy og støyende, andre ganger er den minimalistisk og knapt hørbar. På denne konserten presenterer han et knippe klassikere for solo kontrabass fra den eksperimentelle samtidsmusikken. Michael Duch er medlem av akademiet for yngre forskere og førsteamanuensis og nestleder ved Institutt for musikk ved NTNU.
Lørdag 19. oktober 2019 Kl. 19:00 • Galleri Galleberg
Gedhalia Tazardes
Lørdag 19. oktober 2019 Kl. 19:00 • Galleri Galleberg
Gedhalia Tazardes
Fransk kult-artist med tyrkisk bakgrunn. Ghedalia Tazartes lager kompromissløs musikk, hinsides alle katergoier. Han har gitt ut mange plater, den første kom på slutten av 70-tallet. Han kaller sin egen musikk Impromuz. Hans offentlige opptredener har vært sjeldne, men alltid spektakulære på sin egen måte. Musikken til Tazartes har det alltid vært vanskelig å få tak på. Han beveger seg fra konkrete lyder til autentisk eller konstruert etnisk musikk via poesi og støy, innom loops og lydkollasjer og videre til melankolaske og vakre toner – alt i løpet av et øyeblikk.
Maja Ratkje og Hilde Marie Holsen
Maja Ratkje – vokal/elektronikk/div
Hilde Marie Holsen – trompet/elektronikk
Fri improvisasjon med element fra samtidsmusikk, støy og jazz, lydprosessering og utvida instrumentteknikk er noe av det du kan vente seg når Ratkje og Holsen spiller sammen. De har tidligere spillt som duo på Rainy Days-festivalen i Luxembourg, der Ratkje hadde et bestillingsverk til en Hitchcock-film i 2015, og på Fritt Fall i Oslo høsten 2018.
Maja Ratkje
Maja Ratkje og Hilde Marie Holsen
Maja Ratkje – vokal/elektronikk/div
Hilde Marie Holsen – trompet/elektronikk
Fri improvisasjon med element fra samtidsmusikk, støy og jazz, lydprosessering og utvida instrumentteknikk er noe av det du kan vente seg når Ratkje og Holsen spiller sammen. De har tidligere spillt som duo på Rainy Days-festivalen i Luxembourg, der Ratkje hadde et bestillingsverk til en Hitchcock-film i 2015, og på Fritt Fall i Oslo høsten 2018.
Maja Ratkje
MAJA RATKJE er en internasjonalt anerkjent komponist og musiker som jobber med alt fra orkestermusikk til performance og installasjoner. Hun har titalls utgivelser og samarbeidsprosjekter bak seg, blant annet som en del av kvartetten SPUNK.
Hilde Marie Holsen
Hilde Marie Holsen
HILDE MARIE HOLSEN frå Jølster har med trompet og elektronikk funnet sin egen vei i et skjæringspunkt mellom jazz, drone- og samtidsmusikk. Gjennom lydprosessering av trompeten skaper Holsen et elektronisk univers, som hun blander med en melankolsk tone fra trompeten. Slik lager Holsen et originalt lydlandskap, som kan oppleves både vart, skjørt og skakt, men også kraftig og dynamisk.