LØRDAG 15. AUGUST KL. 16:00 • GALLERI GALLEBERG
LI TIE QIAO/DAG ERIK KNEDAL ANDERSEN
I SAMARBEID MED NY MUSIKK VESTFOLD
Denne ettermiddagen presenterer vi to konserter i en! Duoen LI TIE QIAO / DAG ERIK KNEDAL som er satt sammen for anledning består av den kinesiske, nå Vesfold-bosatte fri- improvisasjons saksofonisten Li Tie Qiao og prisvinnende trommeslager Dag Erik Knedal. En kreativ "tour de Force" duo virkelig utenom det vanlige!
LI TIE QIAO/DAG ERIK KNEDAL ANDERSEN
I SAMARBEID MED NY MUSIKK VESTFOLD
Denne ettermiddagen presenterer vi to konserter i en! Duoen LI TIE QIAO / DAG ERIK KNEDAL som er satt sammen for anledning består av den kinesiske, nå Vesfold-bosatte fri- improvisasjons saksofonisten Li Tie Qiao og prisvinnende trommeslager Dag Erik Knedal. En kreativ "tour de Force" duo virkelig utenom det vanlige!
GURO SKUMSNES MOE
Moe er bassist og vokalist som har klart å gjøre seg bemerket på norske musikk scener, både på og utenfor scenen. Hun har sin musikalske bakgrunn fra musikkonservatoriet i Kristiansand og Norges musikkhøgskole i Oslo, hvor hun ble uteksaminert i 2007. Hun har utmerket seg som en aktiv utøver med bredt interessefelt på Oslos scener for jazz- og fri impro-musikk de siste årene. Hun har spilt jam-sessions på "Belleville", driver "Mumle Vind Kompani" sammen med Yngvild Aspelid, spille tradisjonell musikk sammen med søstrene Eline og Jenny.
På sitt debutalbum Det Bilder (2011) samarbeider hun i trio med trommeslager Sveinar Hoff og gitarist Håvard Skaset. Kim-Erik Pedersen, Kjetil Møster, Lasse Marhaug, er også med på utvalgte låter. På det andre albumet Oslo Janus (2013) spiller hun fem stykker solo bass. Det tredje albumet 3(2014) samarbeider hun nok en gang med Håvard Skaset, men denne gangen erstatter Joakim Heibø trommeslager Sveinar Hoff.
LØRDAG 29. AUGUST KL. 14:00 • VEIERLAND VELFORENING
LEMUR
– KONSERT OG PLATEINNSPILLING
LEMUR er en norsk kvartett som ble dannet i 2006, har siden da gitt ut flere plater, samt spilt konserter og gjennomført turnéer i Europa og Asia. De har også komponert og fremført verker for og med Islands symfoniorkester, spilt med ulike pop og rockband, lagd lydinstallasjoner med mer. Sentralt i Lemurs arbeid er det eksperimentelle: å søke etter og oppdage noe nytt, både som kvartett og i utvidet format, og med både komponert og improvisert materiale. Denne gangen er Lemur tilbake som improviserende kvartett og skal spille inn ny plate på Veierland og i velforeningas lokaler. I denne anledning inviteres derfor publikum til å delta på en konsert som også blir spilt inn og er planlagt utgitt på plate. Hva slags musikk er det man kan vente seg? Lemur spiller improvisert kammermusikk som utforsker spennet mellom det melodiske, sarte og vare til det ekspressive og maksimalistiske.
FREDAG 11. SEPTEMBER KL. 20:00 • BAROCKEN
NEXT LIFE
– SLIPPFEST
Next Life fra Borgheim startet i 1999 og var det første bandet i verden til å kombinere 8-bits datasynther, såkalte chiptunes, med et metall/hardcore-lydbilde. Resultatet er et hvilesløst metall-uttrykk der vokal er byttet ut med gamle datasynther, og kompleksitet i rytme og melodi er høyst fremtredene. En slags innovasjon av det kaotiske hardcore-lydbildet som utviklet seg mot slutten av 90-tallet gjennom band som The Locust og Converge. Next Life slipper i August et nytt album, Guru Meditation, som er gruppens fjerde hel-album og den tredje utgivelsen der trommeslager Anders Hangård (NoPlaceToHide, Nidingr) er medvirkene. Albumet ble skrevet av gitarist, video- og lysdesigner Hai Nguyen Dinh, utdannet ved Statens Kunstakademi i Oslo, 2005, i Brest, Frankrike, 2019 og spilt inn av Hans-Petter Lund på Tolvsrød, 2020. Alle musikkvideoer og bilder knyttet til albumet er spilt inn og produsert/tatt på Borgheim på Nøtterøy. Albumet kommer ut på selskapet Fysisk Format den 21. August. Next Life har spilt over 200 konserter i Europa og USA siden oppstart, deriblant sammen med Meshuggah, Mayhem, Zeni Geva (J), på Donau Festival, Roskilde Festival og flere ganger på Slottsfjell Festivalen. De er kjente for sitt presise live uttrykk der video, lys og utøvere bokstavelig talt er datasynkronisert. Sylskarpt. Må oppleves!
ALCOJULIO IGLESIAS
Alcojulio Iglesias er et lokalt noicepønkorkester fra Tønsberg som opptrer offentlig så sjelden at flesteparten tror de er oppløst eller har glemt dem mellom hver gang de nevnes. Selv hevder de at de spiller True Norwegian Drunk Metal. Det letteste stedet å oppleve dem har tradisjonelt vært på pønkfestivalen Kanalrock i Horten hvor de har spilt utallige ganger. En gang spilte de der to ganger, men det er lenge siden nå. Bandet deler publikum i to leire, de som elsker dem og de som hater dem. Den siste gruppen er selvfølgelig i overtall. Dette er merkbart de årene bandet ikke spiller på Kanalrock. Da mottar nemlig festivalen tallrike henvendelser av typen "Hvorfor spiller ikke Alcojulio i år?" og de årene bandet finnes på plakaten kommer det minst like mange henvendelser som "Hvorfor i all verden spiller det drittbandet i år igjen". Bandet er uansett ikke for alle og kommer denne kvelden til å by på urfremføring på sitt nye minuttverk "Edvard Griegs gravferd".
Dette blir bandets første konsert i hjembyen siden opptredenen på Slottsfjellfestivalen sommeren 2010.
Dette blir bandets første konsert i hjembyen siden opptredenen på Slottsfjellfestivalen sommeren 2010.
FREDAG 25. SEPTEMBER KL. 20:00 • STØPERIET
I SAMARBEID MED MUSIKK I SENTRUM
STIAN CARSTENSEN
– SOLO
Stian Carstensen har vært en sentral utøver innenfor jazz og folkemusikk gjennom 20-30 år. Blandingen har ikke minst kommet til uttrykk i bandet «Farmers Market». Han er en multi-instrumentalist, men i denne konserten vil vi få høre han på akkordeon, som vel må sies å være hans hovedinstrument. Mange i Tønsbergregionen har hørt Carstensen regelmessig hos Urijazz og ute på Ormelet pensjonat på sommerstid. Under Urijazz sitt 40-årsjubileum forrige høst, vikarierte han for Håkon Aase (fiolin) i Mathias Eick Band, og imponerte voldsomt. Allerede før tenårene var han en helt sensasjonell utøver på trekkspill med sitt spill og teknikk. I dag kan han presenteres også på denne måten: «Repertoaret strekker seg fra folkemusikk til klassisk og improvisasjonsmusikk i forskjellige former». Derfor kan vi nok ikke så presist fortelle deg hva programmet blir for kvelden, men han er godt kjent med festivalens profil.
ERLEND APNESETH FRAGMENTARIUM
Bestillingsverket Erlend Apneseth leverte til Kongsbergjazz i 2019 var så utrolig vellykket at det er en lykke at publikum andre steder i landet også får oppleve verket Fragmentarium. Sammen med et fantastisk lag av landets fremste, toneangivende musikere skapes de vakreste toner.
Besetning:
ERLEND APNESETH hardingfele
STEIN URHEIM gitar, elektronikk
ANJA LAUVDAL piano, elektronikk
IDA LØVLI HIDLE akkordeon
FREDRIK LUHR DIETRICHSON kontrabass
HANS HULBÆKMO slagverk, munnharpe, div
Erlend Apneseth har hatt en forrykende karriere siden hans debutalbum «Blikkspor» i 2013. Alle hans tre siste album ble nominert til Spellemannprisen og plassert på lister over årets beste album i internasjonale tidsskrifter som BBC Music Magazine, Le Monde og The Chicago Reader. Foruten hardingfela og folkemusikken har han fordypet seg i komposisjon, improvisasjon og alternative klang og pizzicatoteknikker, i tillegg til en rekke samarbeidsprosjekter med andre musikere, teater, orkestre, dansere og poeter. Med strålende kritikker i inn- og utland har han fått en rekke priser for sitt kunstnerskap, senest Rolf Gammlengs pris og NOPA-prisen.
Fragmentarium (HUBRO, januar 2020):
"Du verden så bra dette er!" Terningkast 6, Aftenposten:
https://www.aftenposten.no/kultur/i/rAKK7A/erlend-apneseth-gjoer-folkemusikken-viktig-igjen
"Erlend Apneseth fortsetter å ta folkemusikken inn i nye tider, nye rom" Terningkast 6, Dagsavisen:
https://www.dagsavisen.no/helg-nye-inntrykk/jazz/fele-og-stor-fantasi-1.1657100?paywall=true
"Med Fragmentarium legges ennå en spennande side til et helt unikt norsk kunstnerskap" Vårt Land: https://www.vl.no/kultur/jeg-forbanner-ikke-tidens-elv-1.1658229?paywall=true
Besetning:
ERLEND APNESETH hardingfele
STEIN URHEIM gitar, elektronikk
ANJA LAUVDAL piano, elektronikk
IDA LØVLI HIDLE akkordeon
FREDRIK LUHR DIETRICHSON kontrabass
HANS HULBÆKMO slagverk, munnharpe, div
Erlend Apneseth har hatt en forrykende karriere siden hans debutalbum «Blikkspor» i 2013. Alle hans tre siste album ble nominert til Spellemannprisen og plassert på lister over årets beste album i internasjonale tidsskrifter som BBC Music Magazine, Le Monde og The Chicago Reader. Foruten hardingfela og folkemusikken har han fordypet seg i komposisjon, improvisasjon og alternative klang og pizzicatoteknikker, i tillegg til en rekke samarbeidsprosjekter med andre musikere, teater, orkestre, dansere og poeter. Med strålende kritikker i inn- og utland har han fått en rekke priser for sitt kunstnerskap, senest Rolf Gammlengs pris og NOPA-prisen.
Fragmentarium (HUBRO, januar 2020):
"Du verden så bra dette er!" Terningkast 6, Aftenposten:
https://www.aftenposten.no/kultur/i/rAKK7A/erlend-apneseth-gjoer-folkemusikken-viktig-igjen
"Erlend Apneseth fortsetter å ta folkemusikken inn i nye tider, nye rom" Terningkast 6, Dagsavisen:
https://www.dagsavisen.no/helg-nye-inntrykk/jazz/fele-og-stor-fantasi-1.1657100?paywall=true
"Med Fragmentarium legges ennå en spennande side til et helt unikt norsk kunstnerskap" Vårt Land: https://www.vl.no/kultur/jeg-forbanner-ikke-tidens-elv-1.1658229?paywall=true
LØRDAG 26. SEPTEMBER KL. 16:00 • GALLERI GALLEBERG
I SAMARBEID MED MUSIKK I SENTRUM
OWL
I et cinematisk rom, hvor lydene til tider føles ut som om de beveger seg inni ens hodet, oppstår en usikkerhet om hvor lydene kommer fra.
Organisk fletter den fritt improviserende duo OWL de akustiske lydene fra altsax sammen med det elektriske fra el-gitar, kontaktmikrofoner og annen elektronikk.
Den frie lek med preparasjoner, fornemmelsen av rom og dybde viser duoens influenser fra noise, minimalisme og fri improvisasjon.
KARL BJORÅ (NO) – Gitar & elektronikk
SIGNE EMMELUTH (DK) – Altsaksofon & elektronikk
Organisk fletter den fritt improviserende duo OWL de akustiske lydene fra altsax sammen med det elektriske fra el-gitar, kontaktmikrofoner og annen elektronikk.
Den frie lek med preparasjoner, fornemmelsen av rom og dybde viser duoens influenser fra noise, minimalisme og fri improvisasjon.
KARL BJORÅ (NO) – Gitar & elektronikk
SIGNE EMMELUTH (DK) – Altsaksofon & elektronikk
CHRISTIAN MEAAS SVENDSEN
CHRISTIAN MEAAS SVENDSEN (f. 1988) er født og oppvokst i Kongsberg. Han er uteksaminert med bachelor i jazz/improvisasjon samt et to-årig fordypningsstudium i klassisk musikk ved Norges Musikkhøgskole. Blant hovedprosjektene hans finner vi Duplex, hans eget hjertebarn Nakama samt JazzIntro-vinneren Mopti.
Christian jobber også mye med soloformatet, og forsøker å utvikle og bruke tradisjonelle og originale “utvidede teknikker” med bue(r) og egen kropp som utgangspunkt.
Med bass, bue/r og sin egen kropp som utgangspunkt, jobber Christian Meaas Svendsen med et unikt lyd- og bevegelsesunivers. Lyd og musikk er relasjoner, og kontrabassen er et fysisk instrument som kan tilnærmes på så mange andre måter enn den tradisjonelle måten å spille det på. Christian mener at lyd og bevegelse er én og samme ting og at disse to komponentene allerede ligger latent i hverandre: Vi ser med ørene og hører med øynene. Solo-musikken hans dreier seg om å bruke tradisjonelle verktøy for å skape ukonvensjonelle lyder i frie hendelsesforløp. Det er musikk som handler om energi, om å bruke alt av det man er for å skape en opplevelse der syn og hørsel fungerer som likeverdige størrelser.
Christian jobber også mye med soloformatet, og forsøker å utvikle og bruke tradisjonelle og originale “utvidede teknikker” med bue(r) og egen kropp som utgangspunkt.
Med bass, bue/r og sin egen kropp som utgangspunkt, jobber Christian Meaas Svendsen med et unikt lyd- og bevegelsesunivers. Lyd og musikk er relasjoner, og kontrabassen er et fysisk instrument som kan tilnærmes på så mange andre måter enn den tradisjonelle måten å spille det på. Christian mener at lyd og bevegelse er én og samme ting og at disse to komponentene allerede ligger latent i hverandre: Vi ser med ørene og hører med øynene. Solo-musikken hans dreier seg om å bruke tradisjonelle verktøy for å skape ukonvensjonelle lyder i frie hendelsesforløp. Det er musikk som handler om energi, om å bruke alt av det man er for å skape en opplevelse der syn og hørsel fungerer som likeverdige størrelser.
LØRDAG 31. OKTOBER KL. 16:00 • GALLERI GALLEBERG
LAHESTAN
No input miksing, field recordings, effektbokser og elektroniske signaler av ulik art, legger grunnlaget for Lahestans (ALEXANDER HAUGEN) improviserte lydlandskaper, som beveger seg mellom lett kaotisk støyimpro, rastløs monotoni, og suggererende droner og ostinater. Lahestan så dagens lys i 2015, og har siden det gitt ut fire album, to av dem sammen med Fredrik Ness Sevendal i duo-prosjektet Lahestan/FNS, på labelen Naturecord. Lahestan også gjort flere samarbeidsprosjekter live, blant annet med den franske kunstneren Paul Takahashi, den norske duoen Sort Jesus/Rød Jesus og Bandet The Holy Tongue. I mars i år kom hans andre soloplate, Rocks move on their own in Death Valley.
Juliana Venter
Juliana Venter er en svært spennende kunstner som opererer innenfor notert og fri-improvisert musikk, opera, samtidsmusikk, improvisasjon, støy, jazz, barokkmusikk, folkemusikkuttrykk fra Norge, det sørlige Afrika, Vest-Afrika, Sentral-Asia, arabisk musikk, japanske og kinesiske tradisjonelle musikalske uttrykk samt rock og pop. Hun har et helt særegent uttrykk. Hun er i tillegg skuespiller som opererer både på film og teater. Hun er komponist for store og originale ensembler, samtidig som hun lager musikk for bare sin egen stemme. I tillegg har hun gjort utallige sjangeroverskridende performance-konserter og musikk/teaterforestillinger.
HÅKON LIE
HÅKON LIE spiller musikk satt sammen av lyder fra gamle platespillere, preparert vinyl, hjemmelagde kassettloops og ulikt metallskrammel med kontaktmikrofon. Lyden bearbeides live gjennom ulike analoge effekter. Musikken har over tid utviklet seg fra et kaotisk, fragmentarisk noise-preget uttrykk, til et mer atmosfærisk og ambience-sentrert lydlandskap. Han har spilt mange konserter i det sørlige Norge, samt i Japan, Danmark, Tyskland og Nederland. Håkon er også grunnlegger og ildsjel bak konsertserien Nonfigurativ musikk, som har arrangert drøssevis av konserter med eksperimenterende og improvisert musikk i Tønsberg.
ONSDAG 25. NOVEMBER KL. 19:00 • GALLERI GALLEBERG
I SAMARBEID MED URIJAZZ
STÅLE STORLØKKEN
STÅLE STORLØKKEN er kjent fra Supersilent, Elephant9, Motorpsycho, Humcrush og Terje Rypdal. Hans musikalske karriere fra rock til jazz til samtidsmusikk lar han hente inspirasjon fra et stort spekter, noe som kommer til uttrykk i hans utsøkte solokonserter. Han har alltid vært opptatt av lyd som musikalsk element og lager landskaper som kan være både sarte, vakre, konkrete, abstrakte og voldsomme.
Pianisten og keyboardisten bruker instrumenter og elektroniske virkemidler til å transformere og orkestrere på en slik måte at man noen ganger kan tro at man hører på et symfoniorkester. Hans solo konserter er rett og slett en utenomjordisk opplevelse: musikk fra en annen stjerne, en supersonisk lytteopplevelse i en egen klasse. Hans musikk skaper bilder i sinnet, er alltid forfriskende spontan, og søker å oppdage nye musikalske territorier.
• "-Mr. Storloekken presented a breathtaking range of strange sounds on his keyboards, from harsh, grinding fizzes to plangent sighs."
Ben Ratcliff, New York Times
• “If there's a missing link between Brian Eno and Herbie Hancock, then it's him.”
Peter Marsh, BBC Jazz Review
Pianisten og keyboardisten bruker instrumenter og elektroniske virkemidler til å transformere og orkestrere på en slik måte at man noen ganger kan tro at man hører på et symfoniorkester. Hans solo konserter er rett og slett en utenomjordisk opplevelse: musikk fra en annen stjerne, en supersonisk lytteopplevelse i en egen klasse. Hans musikk skaper bilder i sinnet, er alltid forfriskende spontan, og søker å oppdage nye musikalske territorier.
• "-Mr. Storloekken presented a breathtaking range of strange sounds on his keyboards, from harsh, grinding fizzes to plangent sighs."
Ben Ratcliff, New York Times
• “If there's a missing link between Brian Eno and Herbie Hancock, then it's him.”
Peter Marsh, BBC Jazz Review