LØRDAG 11. JANUAR KL.18:00 • HJERTNES KINO SANDEFJORD
NONFIGURATIV KINO
I SAMARBEID MED HJERTNES KULTURHUS
I samarbeid med Hjertnes kino i Sandefjord har vi premiere på dokumentarfilmen «Randsonen» av Tom Hovinbøle. Filmen inneholder flere gamle kjenninger av Nonfigurativ musikk. Og som om ikke det var nok setter vi opp to av Lasse Marhaug sine eksperimentelle kortfilmer.
Kom til Sandefjord!
NONFIGURATIV KINO
I SAMARBEID MED HJERTNES KULTURHUS
I samarbeid med Hjertnes kino i Sandefjord har vi premiere på dokumentarfilmen «Randsonen» av Tom Hovinbøle. Filmen inneholder flere gamle kjenninger av Nonfigurativ musikk. Og som om ikke det var nok setter vi opp to av Lasse Marhaug sine eksperimentelle kortfilmer.
Kom til Sandefjord!
RANDSONEN (Tom Hovinbøle, 89 min)
Hva gjør man når man arbeider med «eksperimentell» musikk? «Randsonen» er et møte med seks norske musikere og komponister, som alle arbeider innenfor et eksperimenterende felt - Lisa Dillan, Harald Fetveit, Lene Grenager, Øyvind Torvund, Christian Wallumrød og Stian Westerhus. De seks artistene som portretteres i filmen utgjør noen av de fremste innen sine musikalske felt i Norge. De kommer fra vidt forskjellige musikalske landskap, men felles er at de drives av en ubendig utforskertrang.
Filmen presenterer dyptpløyende refleksjoner omkring begrepet “eksperimentelt” - hvordan forholder de seg til begrepet og hvordan jobber de ut i fra det? Hva er egentlig “eksperimentell musikk” - og finnes den egentlig? Hva gir en eksperimentell/fri tilnærming som en mer konvensjonell tilnærming ikke gir? Hvilke muligheter og eller begrensninger forholder man seg til? Hvordan øve på noe som ikke er fastlagt eller innenfor kjente rammer? Hvordan forholde seg til andre sjangere og musikalske konvensjoner med det eksperimentelle som basis?
Filmen er tredje del i en løs trilogi om norsk eksperimenterende musikk, som begynte med filmen «Nor Noise» - om støymusikk - og fortsatte med boken «Lyttekunst» - om fri-improvisert musikk - begge av Tom Hovinbøle.
Hva gjør man når man arbeider med «eksperimentell» musikk? «Randsonen» er et møte med seks norske musikere og komponister, som alle arbeider innenfor et eksperimenterende felt - Lisa Dillan, Harald Fetveit, Lene Grenager, Øyvind Torvund, Christian Wallumrød og Stian Westerhus. De seks artistene som portretteres i filmen utgjør noen av de fremste innen sine musikalske felt i Norge. De kommer fra vidt forskjellige musikalske landskap, men felles er at de drives av en ubendig utforskertrang.
Filmen presenterer dyptpløyende refleksjoner omkring begrepet “eksperimentelt” - hvordan forholder de seg til begrepet og hvordan jobber de ut i fra det? Hva er egentlig “eksperimentell musikk” - og finnes den egentlig? Hva gir en eksperimentell/fri tilnærming som en mer konvensjonell tilnærming ikke gir? Hvilke muligheter og eller begrensninger forholder man seg til? Hvordan øve på noe som ikke er fastlagt eller innenfor kjente rammer? Hvordan forholde seg til andre sjangere og musikalske konvensjoner med det eksperimentelle som basis?
Filmen er tredje del i en løs trilogi om norsk eksperimenterende musikk, som begynte med filmen «Nor Noise» - om støymusikk - og fortsatte med boken «Lyttekunst» - om fri-improvisert musikk - begge av Tom Hovinbøle.
THE PRACTICE OF LOVE (JENNY HVAL/LASSE MARHAUG, 11 minutter)
Produced in collaboration with the singer and writer Jenny Hval, this film is a conversation and a monologue, a study of intimacy; abstract, mysterious and tactile. Consisting entirely of still images and concentrating on a single character played by the dancer Ingrid Haakstad. The film moves between close-ups of simple, everyday movements, abstract sequences and written text; a study of love as an attempt to communicate through the means of the body, the voice, language and sound.
SOMETHING MUST HAPPEN (LASSE MARHAUG, 23 minutter)
A meditation on a long North Norwegian winter. Static shots begin the piece before the camera moves in; cutting up and distorting the landscape. Marhaug uses the autobiographical aspect of his story as a filter to examine how, despite isolation, art and music is ultimately a communal experience. The soundtrack is as important as the images. The film stats in near silence and slowly builds to a frenetic finale. A spoken letter is woven throughout, written by Jenny Hval and voiced by Vivian Wang.
Produced in collaboration with the singer and writer Jenny Hval, this film is a conversation and a monologue, a study of intimacy; abstract, mysterious and tactile. Consisting entirely of still images and concentrating on a single character played by the dancer Ingrid Haakstad. The film moves between close-ups of simple, everyday movements, abstract sequences and written text; a study of love as an attempt to communicate through the means of the body, the voice, language and sound.
SOMETHING MUST HAPPEN (LASSE MARHAUG, 23 minutter)
A meditation on a long North Norwegian winter. Static shots begin the piece before the camera moves in; cutting up and distorting the landscape. Marhaug uses the autobiographical aspect of his story as a filter to examine how, despite isolation, art and music is ultimately a communal experience. The soundtrack is as important as the images. The film stats in near silence and slowly builds to a frenetic finale. A spoken letter is woven throughout, written by Jenny Hval and voiced by Vivian Wang.
CAFE-M • LØRDAG 25. JANUAR KL. 20:00
I SAMARBEID MED URIJAZZ
BILLETTER KR 200 • MEDLEM KR 150
URIJAZZ-UNGDOM GRATIS
Denne kvelden får vi besøk av en svensk/norsk kraft-duo av dimensjoner. Sten Sandell og Paal Nilssen-Love har spilt sammen siden 1999, først i trio-format med bassist Johan Berthling, før de etter noen år bestemte seg for å fortsette som duo.
Musikken er improvisert og tar lytteren med på lengre reiser inn i ukjent farvann. En kontrastfylt reise med ekstrem dynamikk men også med tålmodig utforskende undring rundt enkle ideer. Duoen har utviklet en helt egen karakter og unik lyd gjennom deres mangeårige samarbeid.
Sten Sandell – piano
Paal Nilssen-Love – trommer
I SAMARBEID MED URIJAZZ
BILLETTER KR 200 • MEDLEM KR 150
URIJAZZ-UNGDOM GRATIS
Denne kvelden får vi besøk av en svensk/norsk kraft-duo av dimensjoner. Sten Sandell og Paal Nilssen-Love har spilt sammen siden 1999, først i trio-format med bassist Johan Berthling, før de etter noen år bestemte seg for å fortsette som duo.
Musikken er improvisert og tar lytteren med på lengre reiser inn i ukjent farvann. En kontrastfylt reise med ekstrem dynamikk men også med tålmodig utforskende undring rundt enkle ideer. Duoen har utviklet en helt egen karakter og unik lyd gjennom deres mangeårige samarbeid.
Sten Sandell – piano
Paal Nilssen-Love – trommer
GALLERI GALLEBERG • LØRDAG 22. FEBRUAR KL.16:00
I SAMARBEID MED TØNSBERG OG FÆRDER BIBLIOTEK
BILLETTER KR 150 / UNGDOM KR 50
MIMAN er en improviserende trio bestående av fiolinist Hans Kjorstad, klarinettist Andreas Røysum og bassist Egil Kalman. Sammen skaper de distinkte stemmene en organisk lyd hvor det tonale og det teksturelle smelter sammen; hvor stilarter og tidsaldre går i oppløsning. Miman har gitt ut de to platene «Ulme» og «Stora mängder rymdgrus».
Hans Kjorstad – fele
Andreas Røysum – gitar/klarinett
Egil Kalman – bass/modulær synthesizer
I SAMARBEID MED TØNSBERG OG FÆRDER BIBLIOTEK
BILLETTER KR 150 / UNGDOM KR 50
MIMAN er en improviserende trio bestående av fiolinist Hans Kjorstad, klarinettist Andreas Røysum og bassist Egil Kalman. Sammen skaper de distinkte stemmene en organisk lyd hvor det tonale og det teksturelle smelter sammen; hvor stilarter og tidsaldre går i oppløsning. Miman har gitt ut de to platene «Ulme» og «Stora mängder rymdgrus».
Hans Kjorstad – fele
Andreas Røysum – gitar/klarinett
Egil Kalman – bass/modulær synthesizer
ANLA COURTIS kommer fra Buenos Aires, Argentina. Han har jobbet med lydkunst, elektro-akustisk musikk, droner, støy, improvisasjon og komposisjoner i en årrekke. Courtis har samarbeidet med de aller fleste som noen gang har betydd noe på den internasjonale, eksperimentelle musikk-scenen: I tillegg til en mengde konserter over hele verden har også Courtis over 400 musikkutgivelser bak seg.
Anla Courtis var med å starte det unike argentinske bandet Reynols i 1993. Bandet er noe helt eget i det musikalske universet, der mye av den kreative kraften er trommeslager og vokalist Miguel Tomasin som har Downs syndrom. Courtis har vært med på utallige andre prosjekter og har god kunnskap om argentinsk eksperimentell musikk.
Courtis spilte på Nonfigurativ musikk i 2017 og vi gleder oss til å se han igjen.
MANDAG 24. FEBRUAR KL. 18:30 • TØNSBERG OG FÆRDER BIBLIOTEK
Knut Tore Abrahamsen intervjuer Anla Courtis som en del av bibliotekets serie «Dypdykk i musikkhistorien».
Anla Courtis var med å starte det unike argentinske bandet Reynols i 1993. Bandet er noe helt eget i det musikalske universet, der mye av den kreative kraften er trommeslager og vokalist Miguel Tomasin som har Downs syndrom. Courtis har vært med på utallige andre prosjekter og har god kunnskap om argentinsk eksperimentell musikk.
Courtis spilte på Nonfigurativ musikk i 2017 og vi gleder oss til å se han igjen.
MANDAG 24. FEBRUAR KL. 18:30 • TØNSBERG OG FÆRDER BIBLIOTEK
Knut Tore Abrahamsen intervjuer Anla Courtis som en del av bibliotekets serie «Dypdykk i musikkhistorien».
CAFE-M • ONSDAG 4. MARS KL. 20:00
I SAMARBEID MED URIJAZZ
BILLETTER KR 200 • MEDLEM KR 150
URIJAZZ-UNGDOM GRATIS
Dette bandet har etter hvert blitt noe av en institusjon i norsk frijazz. Tittelen på plata deres som kom i 2017 oppsummerer det meste:
Avant-garde party music! For her snakker vi umiskjennelig og knalltøff sekstitalls freebag i Ornette Coleman og Don Cherrys ånd – men likefullt med en brei strek av noe nordisk og kontemporært.
Trommeslager Gard Nilssen er overalt om dagen, festivalartist i Molde i 2019, turné med Susanne Sundfør og sist i Tønsberg sammen med Lars Horntveths Amgala Temple.
Ryktene svirrer om at det er ny plate på gang, hvis de nå en gang skulle finne tid til å gå i studio. Uansett blir det flust med nye låter når de svinger innom Cafe-m. Sving innom du også da!
Thomas Johansson – trompet
Kristoffer Alberts – saksofon,
Ola Høyer – bass
Gard Nilssen – trommer.
I SAMARBEID MED URIJAZZ
BILLETTER KR 200 • MEDLEM KR 150
URIJAZZ-UNGDOM GRATIS
Dette bandet har etter hvert blitt noe av en institusjon i norsk frijazz. Tittelen på plata deres som kom i 2017 oppsummerer det meste:
Avant-garde party music! For her snakker vi umiskjennelig og knalltøff sekstitalls freebag i Ornette Coleman og Don Cherrys ånd – men likefullt med en brei strek av noe nordisk og kontemporært.
Trommeslager Gard Nilssen er overalt om dagen, festivalartist i Molde i 2019, turné med Susanne Sundfør og sist i Tønsberg sammen med Lars Horntveths Amgala Temple.
Ryktene svirrer om at det er ny plate på gang, hvis de nå en gang skulle finne tid til å gå i studio. Uansett blir det flust med nye låter når de svinger innom Cafe-m. Sving innom du også da!
Thomas Johansson – trompet
Kristoffer Alberts – saksofon,
Ola Høyer – bass
Gard Nilssen – trommer.
TØNSBERG OG FÆRDER BIBLIOTEK • TIRSDAG 17. MARS KL. 18:30
I SAMARBEID MED TØNSBERG OG FÆRDER BIBLIOTEK
INTERVJU TIM HODGKINSON KL. 18.30 -19.30 GRATIS
KONSERT KONK PACK KL. 20:00
BILLETTER 150,- BARN/UNGDOM 50,-
For et år siden samarbeidet Nonfigurativ musikk og Tønsberg og Færder bibliotek om å invitere den legendariske trommeslageren Chris Cutler, med fartstid fra avant-rock gruppa Henry Cow, til å holde både konsert, artist-talk og workshop. I år følger vi opp dette med å invitere Tim Hodgkinson, også han et original-medlem fra Henry Cow til både intervju og konsert med hans impro-trio Konk Pack.
Kvelden begynner med at musikk-bibliotekar Knut Tore Abrahamsen intervjuer Tim Hodgkinson som en del av bibliotekets serie «Dypdykk i musikkhistorien».
Deretter er det konsert med Konk Pack.
KONK PACK
Tim Hodgkinson – lap steel guitar, electronics, clarinets
Thomas Lehn – analogue synthesiser
Roger Turner – drumsets and percussion
TIM HODGKINSON
His compositions are featured at international contemporary music festivals, and he has two sets for electro-acoustic ensembles out on the Mode label, but Hodgkinson is also powerfully committed to intense and highly energised performance practice. In over thirty years’ work he has placed himself in a series of definitive projects, whether as cofounder of the seminal Henry Cow group, as saxophonist with influential avant metal band God, or as bass clarinet soloist in the spectral compositions of Iancu Dumitrescu.
THOMAS LEHN
Schooled both as a concert pianist playing contemporary repertoire and as a recording technician, Thomas Lehn deploys a huge musicality through his unique chosen outlet the analogue synthesiser. This instrument allows him extremely close and immediate contact with all aspects of sound modification - a vast gamut of living electronic sound produced with unmatched speed and fluency.
ROGER TURNER
Over decades Roger Turner has brought the renowned volcanic power and finely-honed precision of his drum work to ensembles that have forged substantial connections with musicians both sides of the Atlantic and more recently from Japan.
I SAMARBEID MED TØNSBERG OG FÆRDER BIBLIOTEK
INTERVJU TIM HODGKINSON KL. 18.30 -19.30 GRATIS
KONSERT KONK PACK KL. 20:00
BILLETTER 150,- BARN/UNGDOM 50,-
For et år siden samarbeidet Nonfigurativ musikk og Tønsberg og Færder bibliotek om å invitere den legendariske trommeslageren Chris Cutler, med fartstid fra avant-rock gruppa Henry Cow, til å holde både konsert, artist-talk og workshop. I år følger vi opp dette med å invitere Tim Hodgkinson, også han et original-medlem fra Henry Cow til både intervju og konsert med hans impro-trio Konk Pack.
Kvelden begynner med at musikk-bibliotekar Knut Tore Abrahamsen intervjuer Tim Hodgkinson som en del av bibliotekets serie «Dypdykk i musikkhistorien».
Deretter er det konsert med Konk Pack.
KONK PACK
Tim Hodgkinson – lap steel guitar, electronics, clarinets
Thomas Lehn – analogue synthesiser
Roger Turner – drumsets and percussion
TIM HODGKINSON
His compositions are featured at international contemporary music festivals, and he has two sets for electro-acoustic ensembles out on the Mode label, but Hodgkinson is also powerfully committed to intense and highly energised performance practice. In over thirty years’ work he has placed himself in a series of definitive projects, whether as cofounder of the seminal Henry Cow group, as saxophonist with influential avant metal band God, or as bass clarinet soloist in the spectral compositions of Iancu Dumitrescu.
THOMAS LEHN
Schooled both as a concert pianist playing contemporary repertoire and as a recording technician, Thomas Lehn deploys a huge musicality through his unique chosen outlet the analogue synthesiser. This instrument allows him extremely close and immediate contact with all aspects of sound modification - a vast gamut of living electronic sound produced with unmatched speed and fluency.
ROGER TURNER
Over decades Roger Turner has brought the renowned volcanic power and finely-honed precision of his drum work to ensembles that have forged substantial connections with musicians both sides of the Atlantic and more recently from Japan.
GALLERI GALLEBERG • LØRDAG 4. APRIL KL. 16:00
I SAMARBEID MED URIJAZZ
BILLETTER 150,- BARN/UNGDOM 50,-
Christian Meaas Svendsen (f. 1988) er født og oppvokst i Kongsberg. Han er uteksaminert med bachelor i jazz/improvisasjon samt et toårig fordypningsstudium i klassisk musikk ved Norges Musikkhøgskole. Blant hovedprosjektene hans finner vi Duplex, hans eget hjertebarn Nakama samt JazzIntro-vinneren Mopti.
Christian jobber også mye med soloformatet, og forsøker å utvikle og bruke tradisjonelle og originale “utvidede teknikker” med bue(r) og egen kropp som utgangspunkt.
Lyd og musikk er relasjoner, og kontrabassen er et fysisk instrument som kan tilnærmes på så mange andre måter enn den tradisjonelle måten å spille det på. Christian mener at lyd og bevegelse er én og samme ting og at disse to komponentene allerede ligger latent i hverandre: Vi ser med ørene og hører med øynene. Solo-musikken hans dreier seg om å bruke tradisjonelle verktøy for å skape ukonvensjonelle lyder i frie hendelsesforløp. Det er musikk som handler om energi, om å bruke alt av det man er for å skape en opplevelse der syn og hørsel fungerer som likeverdige størrelser.
I SAMARBEID MED URIJAZZ
BILLETTER 150,- BARN/UNGDOM 50,-
Christian Meaas Svendsen (f. 1988) er født og oppvokst i Kongsberg. Han er uteksaminert med bachelor i jazz/improvisasjon samt et toårig fordypningsstudium i klassisk musikk ved Norges Musikkhøgskole. Blant hovedprosjektene hans finner vi Duplex, hans eget hjertebarn Nakama samt JazzIntro-vinneren Mopti.
Christian jobber også mye med soloformatet, og forsøker å utvikle og bruke tradisjonelle og originale “utvidede teknikker” med bue(r) og egen kropp som utgangspunkt.
Lyd og musikk er relasjoner, og kontrabassen er et fysisk instrument som kan tilnærmes på så mange andre måter enn den tradisjonelle måten å spille det på. Christian mener at lyd og bevegelse er én og samme ting og at disse to komponentene allerede ligger latent i hverandre: Vi ser med ørene og hører med øynene. Solo-musikken hans dreier seg om å bruke tradisjonelle verktøy for å skape ukonvensjonelle lyder i frie hendelsesforløp. Det er musikk som handler om energi, om å bruke alt av det man er for å skape en opplevelse der syn og hørsel fungerer som likeverdige størrelser.
PINQUINS er en grenseoverskridende og eksperimentell slagverktrio med base i Oslo. Trioens hovedfokus er på samtidsmusikk, og deres målsetning er å utfordre publikum og utvide formatet de jobber innenfor. De jobber i tette samarbeid med komponister og utøvere innenfor samtidsmusikk så vel som andre genre. Med sitt svært visuelle repertoar og sin unike sceniske tilstedeværelse, har trioen gjort seg bemerket som et av de mest innovative, nyskapende og ledende ensemblene på den norske samtidsmusikkscenen.
På Galleri Galleberg kommer Pinquins til å fremføre stykket «Almost Everything» av Lasse Marhaug. Stykket er et forsøk på å overføre kvaliteter fra elektronisk støy-musikk til et rent akustisk uttrykk og er både en auditiv og visuell fest for sansene.
Sigrun Rogstad Gomnæs
Johanne Byhring
Ane Marthe Sørlien Holen
På Galleri Galleberg kommer Pinquins til å fremføre stykket «Almost Everything» av Lasse Marhaug. Stykket er et forsøk på å overføre kvaliteter fra elektronisk støy-musikk til et rent akustisk uttrykk og er både en auditiv og visuell fest for sansene.
Sigrun Rogstad Gomnæs
Johanne Byhring
Ane Marthe Sørlien Holen