LØRDAG 22. JANUAR KL 20.00 - STØPERIET
HEDVIG MOLLESTAD - EKHIDNA
– VOSSAJAZZ TINGNINGSVERKET 2019
I SAMARBEID MED URIJAZZ
HEDVIG MOLLESTAD - EKHIDNA
– VOSSAJAZZ TINGNINGSVERKET 2019
I SAMARBEID MED URIJAZZ
Bestillingsverk er gjerne påkostede konserter med håndplukkede musikere – musikken et blodferskt resultat av komponistens kamp mot klokka og andre demoner. Dessverre har de også en tendens til å være engangsopplevelser. Derfor er det ekstra hyggelig når vi kan være med på å gi dem nytt og lengre liv og samtidig la publikumet vårt få en smak av festivalopplevelsen! Konserten på Voss var en mektig opplevelse, og den er nå spilt inn slik at flere kan få ta del i opplevelsen. Og enda bedre, Hedvig tar prosjektet med seg på en turné som stopper hos Urijazz på vår fantastiske scene i Støperiet.
Hedvig Mollestad er mest kjent for tunge riff og sofistikert, breial powerjazz, det tøffeste i norsk jazz siden Terje Rypdals Chaser-band. Med Ekhidna, bestillingsverket til Vossajazz 2019, tar hun et steg fram og til siden. Ut med feite basslinjer, inn med perkusjon, tangenter og trompet og et utrolig spennende band. Ikke minst gleder vi oss til å høre Susana Santos Silva, som vi jo er vant til å se i langt friere settinger. Ekhidna har fått navn etter et monster fra gresk mytologi. Alle rapporter fra Voss tyder på at det i så fall er et usedvanlig vakkert og mektig monster vi får hus!
Albumversjonen av Ekhidna har fått strålende anmeldelse i norske og internasjonale medier.
Mollestad har mottatt flere priser, sist TONOs Edvard-pris for prosjektet Ekhidna som vi får høre på Støperiet.
Hedvig Mollestad Thomassen – gitar
Marte Eberson – keyboards
Erlend Slettevoll – keyboards
Susana Santos Silva – trompet
Ole Mofjell – perkusjon
Torstein Lofthus – trommer
Joffe Myrvold – lys, projeksjon, video
Ketil Nicolaysen – lyd
LØRDAG 29. JANUAR KL. 19.00 - GALLERI GALLEBERG
CHRISTIAN WINTHER
LEMUR
Hedvig Mollestad er mest kjent for tunge riff og sofistikert, breial powerjazz, det tøffeste i norsk jazz siden Terje Rypdals Chaser-band. Med Ekhidna, bestillingsverket til Vossajazz 2019, tar hun et steg fram og til siden. Ut med feite basslinjer, inn med perkusjon, tangenter og trompet og et utrolig spennende band. Ikke minst gleder vi oss til å høre Susana Santos Silva, som vi jo er vant til å se i langt friere settinger. Ekhidna har fått navn etter et monster fra gresk mytologi. Alle rapporter fra Voss tyder på at det i så fall er et usedvanlig vakkert og mektig monster vi får hus!
Albumversjonen av Ekhidna har fått strålende anmeldelse i norske og internasjonale medier.
Mollestad har mottatt flere priser, sist TONOs Edvard-pris for prosjektet Ekhidna som vi får høre på Støperiet.
Hedvig Mollestad Thomassen – gitar
Marte Eberson – keyboards
Erlend Slettevoll – keyboards
Susana Santos Silva – trompet
Ole Mofjell – perkusjon
Torstein Lofthus – trommer
Joffe Myrvold – lys, projeksjon, video
Ketil Nicolaysen – lyd
LØRDAG 29. JANUAR KL. 19.00 - GALLERI GALLEBERG
CHRISTIAN WINTHER
LEMUR
CHRISTIAN WINTER
Et nytt blikk på kjente omgivelser. Det er ofte kunstens kanskje beste svar på spørsmålet om hva det hele skal være godt for. Og det er en av trådene som binder sammen de løse bestanddelene vi finner på Christian Winthers debut The Clearing.
“Debut” må i denne sammenhengen presiseres. Gitarist og vokalist Winther har nemlig satt sitt preg på plater i en årrekke. Med trioene Monkey Plot og Ich Bin N!ntendo, med den folksomme musikalske møteplassen Torg og med duoen han har med Ina Sagstuen, Listen to Girl.
Det er en tydelig dragning mot det nesten underkokte, i det Winther gjør. At tanken er på sitt vakreste akkurat før den har fått formet seg skikkelig. Han er en av de tydeligste norske eksponentene for det man kan kalle en anti-gitaristisk spillestil, eller utforskende om du vil, en blank avvisning av instrumentets litt klamme og deigete symbolikk. Hos Christian kobles det kontrære med et genuint ønske om å finne det vakre øyeblikket, den skimrende harmonien.
Christian Winther - gitar/vokal
Lars Ove Fossheim - gitar
Magnus Skavhaug Nergaard - bass
Hans Hulbækmo - trommer
LEMUR
Michael Duch åpner settet med å spille solostykket "Iam" komponert til han av Mats Gustafsson:
The composition “Iam” is a comment on the present times and how the past is being used (and not), for communication and interaction. A research in how outer (and inner) damage effects both our physical and mental life and why the past and the present needs interaction in order to present a valuable, necessary and critical reading of the future.
Den andre delen av konserten skulle være et møte mellom kvartetten Lemur og den legendariske saksofonisten Mats Gustafsson. Flere medlemmer i Lemur, samt Mats Gustafsson er dessverre forhindret fra å spille kveldens konsert, men Michael Duch har fått tak i to gode erstatninger. Siste del blir altså en improvisert trio med Michael Duch, Tanja Orning og Eivind Lønning.
Tanja Orning - cello
Eivind Lønning - trompet
Michael Duch - kontrabass
TIRSDAG 15. FEBRUAR KL. 19.00 - GALLERI GALLEBERG
PARALLAX
ANDERS TVEIT
Et nytt blikk på kjente omgivelser. Det er ofte kunstens kanskje beste svar på spørsmålet om hva det hele skal være godt for. Og det er en av trådene som binder sammen de løse bestanddelene vi finner på Christian Winthers debut The Clearing.
“Debut” må i denne sammenhengen presiseres. Gitarist og vokalist Winther har nemlig satt sitt preg på plater i en årrekke. Med trioene Monkey Plot og Ich Bin N!ntendo, med den folksomme musikalske møteplassen Torg og med duoen han har med Ina Sagstuen, Listen to Girl.
Det er en tydelig dragning mot det nesten underkokte, i det Winther gjør. At tanken er på sitt vakreste akkurat før den har fått formet seg skikkelig. Han er en av de tydeligste norske eksponentene for det man kan kalle en anti-gitaristisk spillestil, eller utforskende om du vil, en blank avvisning av instrumentets litt klamme og deigete symbolikk. Hos Christian kobles det kontrære med et genuint ønske om å finne det vakre øyeblikket, den skimrende harmonien.
Christian Winther - gitar/vokal
Lars Ove Fossheim - gitar
Magnus Skavhaug Nergaard - bass
Hans Hulbækmo - trommer
LEMUR
Michael Duch åpner settet med å spille solostykket "Iam" komponert til han av Mats Gustafsson:
The composition “Iam” is a comment on the present times and how the past is being used (and not), for communication and interaction. A research in how outer (and inner) damage effects both our physical and mental life and why the past and the present needs interaction in order to present a valuable, necessary and critical reading of the future.
Den andre delen av konserten skulle være et møte mellom kvartetten Lemur og den legendariske saksofonisten Mats Gustafsson. Flere medlemmer i Lemur, samt Mats Gustafsson er dessverre forhindret fra å spille kveldens konsert, men Michael Duch har fått tak i to gode erstatninger. Siste del blir altså en improvisert trio med Michael Duch, Tanja Orning og Eivind Lønning.
Tanja Orning - cello
Eivind Lønning - trompet
Michael Duch - kontrabass
TIRSDAG 15. FEBRUAR KL. 19.00 - GALLERI GALLEBERG
PARALLAX
ANDERS TVEIT
Inside-Outside is a collaborative project between composer Anders Tveit and the improvisation ensemble Parallax, where they play with the audience's perception by attaching small speakers to the instruments, which in turn helps to blur the boundaries between who plays what and where the sound really comes from. In "traditional" electronic music, the music comes from the speakers while in pure acoustic music it comes from the instruments. In this work, Tveit and Parallax turn this around and let the boundaries between the acoustic and the electronic flow into each other.
Parallax consists of Ulrik IbsenThorsrud on percussion, Torstein Lavik Larsen on trumpet and Are Lothe Kolbeinsen on guitar. Anders Tveit -live electronics.
TIRSDAG 22. MARS KL. 18.00 - TØNSBERG OG FÆRDER BIBLIOTEK
INTERVJU MED TIM HODGINGSON
KONSERT MED KONK PACK
Parallax consists of Ulrik IbsenThorsrud on percussion, Torstein Lavik Larsen on trumpet and Are Lothe Kolbeinsen on guitar. Anders Tveit -live electronics.
TIRSDAG 22. MARS KL. 18.00 - TØNSBERG OG FÆRDER BIBLIOTEK
INTERVJU MED TIM HODGINGSON
KONSERT MED KONK PACK
Kl. 18.00 - 19.00: Intervju - gratis, ingen påmelding
Kl. 20.00 - 21.00: Konsert
Billetter kr 170
Vi samarbeidet med Tønsberg bibliotek om konserten til Chris Cutler i 2019. Nå er det klart for et nytt samarbeid og et nytt medlem av den legendariske avant-rockgruppa Henry Cow: komponist, musiker, improvisator og akademiker Tim Hodgkinson! Hodgkinson var med å danne Henry Cow sammen med Fred Frith i 1968 og var en sentral låtskriver. I tillegg til å spille i Konk Pack har han spilt i postpunkbandet The Work, jazzmetalgruppa God pluss utallige andre prosjekter.
I første del blir Hodgkinson intervjuet. Etter pausen blir det konsert med Konk Pack, der blir Hodgkinson flankert av to andre improvisatorer i verdensklasse: Thomas Lehn og Roger Turner.
K O N K P A C K
Tim Hodgkinson: lap steel guitar, electronics, clarinets
Thomas Lehn: analogue synthesiser
Roger Turner: drumsets and percussion
TIM HODGKINSON
His compositions are featured at international contemporary music festivals, and he has two sets for electro-acoustic ensembles out on the Mode label, but Hodgkinson is also powerfully committed to intense and highly energised performance practice. In over thirty years' work he has placed himself in a series of definitive projects, whether as cofounder of the seminal Henry Cow group, as saxophonist with influential avant metal band God, or as bass clarinet soloist in the spectral compositions of Iancu Dumitrescu.
THOMAS LEHN
Schooled both as a concert pianist playing contemporary repertoire and as a recording technician, Thomas Lehn deploys a huge musicality through his unique chosen outlet the analogue synthesiser. This instrument allows him extremely close and immediate contact with all aspects of sound modification - a vast gamut of living electronic sound produced with unmatched speed and fluency.
ROGER TURNER
Over decades Roger Turner has brought the renowned volcanic power and finely-honed precision of his drum work to ensembles that have forged substantial connections with musicians both sides of the Atlantic and more recently from Japan.
TIRSDAG 26. MARS KL. 19.00 - GALLERI GALLEBERG
MARTIN ESCALANTE
MARANATA
Kl. 20.00 - 21.00: Konsert
Billetter kr 170
Vi samarbeidet med Tønsberg bibliotek om konserten til Chris Cutler i 2019. Nå er det klart for et nytt samarbeid og et nytt medlem av den legendariske avant-rockgruppa Henry Cow: komponist, musiker, improvisator og akademiker Tim Hodgkinson! Hodgkinson var med å danne Henry Cow sammen med Fred Frith i 1968 og var en sentral låtskriver. I tillegg til å spille i Konk Pack har han spilt i postpunkbandet The Work, jazzmetalgruppa God pluss utallige andre prosjekter.
I første del blir Hodgkinson intervjuet. Etter pausen blir det konsert med Konk Pack, der blir Hodgkinson flankert av to andre improvisatorer i verdensklasse: Thomas Lehn og Roger Turner.
K O N K P A C K
Tim Hodgkinson: lap steel guitar, electronics, clarinets
Thomas Lehn: analogue synthesiser
Roger Turner: drumsets and percussion
TIM HODGKINSON
His compositions are featured at international contemporary music festivals, and he has two sets for electro-acoustic ensembles out on the Mode label, but Hodgkinson is also powerfully committed to intense and highly energised performance practice. In over thirty years' work he has placed himself in a series of definitive projects, whether as cofounder of the seminal Henry Cow group, as saxophonist with influential avant metal band God, or as bass clarinet soloist in the spectral compositions of Iancu Dumitrescu.
THOMAS LEHN
Schooled both as a concert pianist playing contemporary repertoire and as a recording technician, Thomas Lehn deploys a huge musicality through his unique chosen outlet the analogue synthesiser. This instrument allows him extremely close and immediate contact with all aspects of sound modification - a vast gamut of living electronic sound produced with unmatched speed and fluency.
ROGER TURNER
Over decades Roger Turner has brought the renowned volcanic power and finely-honed precision of his drum work to ensembles that have forged substantial connections with musicians both sides of the Atlantic and more recently from Japan.
TIRSDAG 26. MARS KL. 19.00 - GALLERI GALLEBERG
MARTIN ESCALANTE
MARANATA
MARTIN ESCALANTE
Martín Escalante is a photographer, filmmaker and musician who grew up in Guanajuato, Mexico. His main instrument is the alto saxophone which he has slightly modified in order to produce a wide variety of noises, multi-phonics and voice extensions. He owns the record label Sploosh Records where he releases his solo work and collaborations as well as that of other artists from Mexico, USA, Chile, Norway and Perú. He has also contributed on many levels of his brother's films, and on the last film he supervised the soundtrack, composed by Guro Moe and Lasse Marhaug, which was released on his own Sploosh Records.
MARANATA
er en noise duo fra Oslo bestående av Dag Stiberg på saxofoner, og Jon Wesseltoft på elektronikk. Begge er utøvere med lange rulleblad i undergrunnen i Oslo. Siden starten for snart 20 år siden har de utviklet et særegent utrykk basert på intense og kaotiske improvisasjoner der sax og elektronikk gradvis utvikler en nærmest symbiotisk og hypnotisk vegg av lyd. Her Elementer fra den frie improvisasjonen trekkes inn sammen med harsh noise på en helt unik måte. Intense strekk sammenfaller med lekne abrupte skift der lyden bygges opp og brytes ned samt slenges veggimellom.
Maranata har vært i pausemodus noen år men er nå tilbake.
TIRSDAG 2. APRIL KL. 19.00 - URO BAR
EMMELUTH/HULBÆKMO/PETERSEN
Martín Escalante is a photographer, filmmaker and musician who grew up in Guanajuato, Mexico. His main instrument is the alto saxophone which he has slightly modified in order to produce a wide variety of noises, multi-phonics and voice extensions. He owns the record label Sploosh Records where he releases his solo work and collaborations as well as that of other artists from Mexico, USA, Chile, Norway and Perú. He has also contributed on many levels of his brother's films, and on the last film he supervised the soundtrack, composed by Guro Moe and Lasse Marhaug, which was released on his own Sploosh Records.
MARANATA
er en noise duo fra Oslo bestående av Dag Stiberg på saxofoner, og Jon Wesseltoft på elektronikk. Begge er utøvere med lange rulleblad i undergrunnen i Oslo. Siden starten for snart 20 år siden har de utviklet et særegent utrykk basert på intense og kaotiske improvisasjoner der sax og elektronikk gradvis utvikler en nærmest symbiotisk og hypnotisk vegg av lyd. Her Elementer fra den frie improvisasjonen trekkes inn sammen med harsh noise på en helt unik måte. Intense strekk sammenfaller med lekne abrupte skift der lyden bygges opp og brytes ned samt slenges veggimellom.
Maranata har vært i pausemodus noen år men er nå tilbake.
TIRSDAG 2. APRIL KL. 19.00 - URO BAR
EMMELUTH/HULBÆKMO/PETERSEN
Trioen bestående av Signe Emmeluth, Hans Hulbækmo og Joakim Rainer Petersen startet i 2019 gjennom en gjensidig tilknytning mot spontanitet, kompleksitet og frihet i musikken. Samtlige av musikerne i trioen har sin bakgrunn fra Trondheim og har blitt hørt både sammen og hver for seg i Trondheim Jazzorkester. De er aktive på den nordiske jazzscenen og blir ofte hørt i band som Emmeluth’s Amoeba, Skarbø Skulekorps, ØyvindLAND, Atomic Joakim Rainer trio, (exit) Knarr og OWL.
Signe Emmeluth - alt sax
Joakim Rainer Petersen - piano
Hans Hulbækmo - trommer
Signe Emmeluth
Signe Emmeluth er en dansk saxofonist og komponist, utdannet ved Jazzlinja, NTNU i Trondheim, som nå er bosatt i Oslo. Hun er spiller blant annet med Skarbø Skulekorps, Trondheim Jazzorkester samt sine egne grupper Emmeluth’s Amoeba og OWL. Hennes helt spesielle stil med hurtige oktavskift og skift mellom klare melodiøse linjer og voldsomme skrik gjør Emmeluth til en lett gjenkjennelig stemme.
“Signe Emmeluth proves herself, again, as one of the most original and fresh voices in the Nordic scene. Provocative, mind blowing and emotionally engaging.” - Salt Peanuts*, Eval Hareuveni
“Micro tonal poetry in the first part that turned into a fest of jazzy atonal phrasing in a flow that hasn’t been heard in a long time before at jazzclub Fasching. The opening set alone was nothing else then FANTASTIC! ” - Mats Gustafsson
“This young Danish alto saxophonist (based in Oslo) is an exceptional discovery.” - Matthieu Joaun, Citizenjazz
Hans Hulbækmo
Hans Hulbækmo har siden ferdige studier ved Jazzkonservatoriet i Trondheim i 2012 vært etablert i Oslo. Han er mest kjent som trommeslager og perkusjonist i band som Moskus, Skadedyr, Broen, Atomic, Trondheim Jazzorkester og Hanna Paulsberg Concept. Band med improvisasjon, samspill, og en eksperimenterende holdning i høysetet.
Joakim Rainer Petersen
Pianist og komponist Joakim Rainer Petersen (25) fra Bodø og er en ung og fersk stemme rett ut fra jazzlinja ved NTNU i Trondheim. Han har fortsatt sin base i Trondheim hvor han er aktiv i byens jazzmiljø. Joakim har alt rukket å bemerke seg i Norge og Europa gjennom prosjekter som Trondheim Jazzorkester, Goose Green 3, ØyvindLAND, Joakim Rainer trio og (exit) Knarr.
«Pianist Joakim Rainer Petersen får tidlig vist at han er hjemme i sitt eget spill. At han kombinerer ensemble-teft med egenkarakter.»
- Jazznytt, Arild R. Andersen.
ONSDAG 27. APRIL KL. 19.00 – GALLERI GALLEBERG
I SAMARBEID MED NY MUSIKK VESTFOLD
UNIVERSAL INDIANS MED JOE MCPHEE
Signe Emmeluth - alt sax
Joakim Rainer Petersen - piano
Hans Hulbækmo - trommer
Signe Emmeluth
Signe Emmeluth er en dansk saxofonist og komponist, utdannet ved Jazzlinja, NTNU i Trondheim, som nå er bosatt i Oslo. Hun er spiller blant annet med Skarbø Skulekorps, Trondheim Jazzorkester samt sine egne grupper Emmeluth’s Amoeba og OWL. Hennes helt spesielle stil med hurtige oktavskift og skift mellom klare melodiøse linjer og voldsomme skrik gjør Emmeluth til en lett gjenkjennelig stemme.
“Signe Emmeluth proves herself, again, as one of the most original and fresh voices in the Nordic scene. Provocative, mind blowing and emotionally engaging.” - Salt Peanuts*, Eval Hareuveni
“Micro tonal poetry in the first part that turned into a fest of jazzy atonal phrasing in a flow that hasn’t been heard in a long time before at jazzclub Fasching. The opening set alone was nothing else then FANTASTIC! ” - Mats Gustafsson
“This young Danish alto saxophonist (based in Oslo) is an exceptional discovery.” - Matthieu Joaun, Citizenjazz
Hans Hulbækmo
Hans Hulbækmo har siden ferdige studier ved Jazzkonservatoriet i Trondheim i 2012 vært etablert i Oslo. Han er mest kjent som trommeslager og perkusjonist i band som Moskus, Skadedyr, Broen, Atomic, Trondheim Jazzorkester og Hanna Paulsberg Concept. Band med improvisasjon, samspill, og en eksperimenterende holdning i høysetet.
Joakim Rainer Petersen
Pianist og komponist Joakim Rainer Petersen (25) fra Bodø og er en ung og fersk stemme rett ut fra jazzlinja ved NTNU i Trondheim. Han har fortsatt sin base i Trondheim hvor han er aktiv i byens jazzmiljø. Joakim har alt rukket å bemerke seg i Norge og Europa gjennom prosjekter som Trondheim Jazzorkester, Goose Green 3, ØyvindLAND, Joakim Rainer trio og (exit) Knarr.
«Pianist Joakim Rainer Petersen får tidlig vist at han er hjemme i sitt eget spill. At han kombinerer ensemble-teft med egenkarakter.»
- Jazznytt, Arild R. Andersen.
ONSDAG 27. APRIL KL. 19.00 – GALLERI GALLEBERG
I SAMARBEID MED NY MUSIKK VESTFOLD
UNIVERSAL INDIANS MED JOE MCPHEE
Universal Indians is a trio comprised of Amsterdam-based, American saxophonist John Dikeman and the resourceful and powerful rhythm section of Norwegian bassist Jon Rune Strøm and drummer Tollef Østvang; both also manage Stone Floor Records. This trio presents its own definition of contemporary freely improvised jazz: muscular, passionate, raw and intense music created on the spot, with no distinct leader and with tight, immediate and supportive interplay. Although informed by formative free jazz artists such as pianist Cecil Taylor, saxophonists John Coltrane, Albert Ayler and Peter Brötzmann, they demonstrate clear, independent voices of their own.
Since he emerged on the creative jazz and new music scene in the late ‘60s and early ‘70s, Joe McPhee has been an emotional composer, improviser and multi-instrumentalist, as well as a thoughtful conceptualist and theoretician. He is currently a member of Trio X, his own Survival Unit, and has collaborated with well known improvisers like Pauline Oliveros, Peter Brötzmann, Evan Parker and Raymond Boni. He has also guest-appeared with The Thing, Trespass Trio, and Universal Indians among many others. With a career spanning nearly 50 years and over 100 recordings, he continues touring internationally, forging new connections and reach for the music’s limits.
Together this quartet released the live recording «Skullduggery» on Clean Feed in April 2015. All about gave it 5 stars and had following to say: "Splendid album" (John Sharpe/All About Jazz)
Joe McPhee - saxophones/pocket trumpet (US)
John Dikeman - saxophones (US/NL)
Jon Rune Strøm - double bass (NO)
Tollef Østvang - drums (NO)
LØRDAG 30. APRIL KL. 20.00 - GALLERI GALLEBERG
JØRGEN TRÆEN OG STEIN URHEIM
"KRYMPENDE KLODE"
Since he emerged on the creative jazz and new music scene in the late ‘60s and early ‘70s, Joe McPhee has been an emotional composer, improviser and multi-instrumentalist, as well as a thoughtful conceptualist and theoretician. He is currently a member of Trio X, his own Survival Unit, and has collaborated with well known improvisers like Pauline Oliveros, Peter Brötzmann, Evan Parker and Raymond Boni. He has also guest-appeared with The Thing, Trespass Trio, and Universal Indians among many others. With a career spanning nearly 50 years and over 100 recordings, he continues touring internationally, forging new connections and reach for the music’s limits.
Together this quartet released the live recording «Skullduggery» on Clean Feed in April 2015. All about gave it 5 stars and had following to say: "Splendid album" (John Sharpe/All About Jazz)
Joe McPhee - saxophones/pocket trumpet (US)
John Dikeman - saxophones (US/NL)
Jon Rune Strøm - double bass (NO)
Tollef Østvang - drums (NO)
LØRDAG 30. APRIL KL. 20.00 - GALLERI GALLEBERG
JØRGEN TRÆEN OG STEIN URHEIM
"KRYMPENDE KLODE"
Krympende klode:
Jørgen Træen - modulærsynther, analog frekvensmåler
Ana Jorgé - visuelle effekter
Stein Urheim - gitarer og strengeinstrumenter
Krympende klode er et nytt samarbeid mellom to internasjonalt anerkjente bergensmusikere, musikkprodusent og komponist Jørgen Træen, og gitarist og komponist Stein Urheim, og den egenartede visuelle kunstneren Ana Jorgé.
Til visuell kunst av olje og vann på lerret av Ana Jorgé utforsker de det musikalske spillerommet mellom analoge synthesizere og strengeinstrumenter. De to lar seg inspirere av alt fra modulære synther og tape-looper, til eksperimentene til den amerikanske instrumentbyggeren Harry Partch og en av pionerene innen elektronisk musikk, Raymond Scott.
Verket Krympende klode ble opprinnelig laget til Borealisfestivalen 2020, og verket blir i disse dager ferdigstilt for plateutgivelse på etiketten Hubro høsten 2021.
Omtale etter urfremføring i Grieghallen 5. mars 2020:
«Det musikalske og det visuelle går dermed opp i en særdeles vellykket enhet.» - Charlotte Myrbråten i Musikkmagasinet, Klassekampen 9. Mars 2020
«Det hele er vakkert og i stadig endring, som et aldri hvilende forskningsprosjekt over den antropocene æra.» - Johannes Grytnes i Vagant 14 mars 2020
LØRDAG 14. MAI KL. 20.00 - STØPERIET
TRONDHEIM JAZZORKESTER
MED ANNA WEBBER
I SAMARBEID MED URIJAZZ
Jørgen Træen - modulærsynther, analog frekvensmåler
Ana Jorgé - visuelle effekter
Stein Urheim - gitarer og strengeinstrumenter
Krympende klode er et nytt samarbeid mellom to internasjonalt anerkjente bergensmusikere, musikkprodusent og komponist Jørgen Træen, og gitarist og komponist Stein Urheim, og den egenartede visuelle kunstneren Ana Jorgé.
Til visuell kunst av olje og vann på lerret av Ana Jorgé utforsker de det musikalske spillerommet mellom analoge synthesizere og strengeinstrumenter. De to lar seg inspirere av alt fra modulære synther og tape-looper, til eksperimentene til den amerikanske instrumentbyggeren Harry Partch og en av pionerene innen elektronisk musikk, Raymond Scott.
Verket Krympende klode ble opprinnelig laget til Borealisfestivalen 2020, og verket blir i disse dager ferdigstilt for plateutgivelse på etiketten Hubro høsten 2021.
Omtale etter urfremføring i Grieghallen 5. mars 2020:
«Det musikalske og det visuelle går dermed opp i en særdeles vellykket enhet.» - Charlotte Myrbråten i Musikkmagasinet, Klassekampen 9. Mars 2020
«Det hele er vakkert og i stadig endring, som et aldri hvilende forskningsprosjekt over den antropocene æra.» - Johannes Grytnes i Vagant 14 mars 2020
LØRDAG 14. MAI KL. 20.00 - STØPERIET
TRONDHEIM JAZZORKESTER
MED ANNA WEBBER
I SAMARBEID MED URIJAZZ
Aural Topography
Fløytist, saksofonist og komponist Anna Webber (f.1984) har de siste årene etablert seg i New York som en av byens mest spennende stemmer i skjæringspunktet mellom avant-garde jazz og samtidsmusikk. Hennes siste album Idiom, ble utgitt på Pi Recordings i mai 2021, og er en av årets mest kritikerroste plater. Av andre aktive prosjekter kan vi nevne Simple Trio med John Hollenbeck og pianist Matt Mitchell og Webber/Morris Big Band, som hun leder sammen med Angela Morris. Ensemblet ga ut deres første album Both Are True på Dave Douglas’ Greenleaf Music i april 2020. Webber er en 2021 Berlin Prize Fellow og oppholdt seg i Berlin våren 2021. Aural Topography for Trondheim Jazz Orchestra ble opprinnelig bestilt av Ny Musikk for Only Connect Trondheim, men på grunn av innreiserestriksjonene til Norge våren 2021ble premieren av verket utsatt til 2022. Det er med stor glede og spenning vi nå endelig kan presentere det nye verket gjennom tre konserter i Oslo, Tønsberg og Trondheim.
Anna Webber skriver selv om musikken:
This new work for the Trondheim Jazz Orchestra explores themes of transformation, collectivism, and the transparency of sound in a set-length semi-modular composition. In its conception, I was thinking about the idea of a landscape, with multiple paths that can be taken from a fixed starting place to a fixed ending point. Along the way, the various paths may offer different views of the same landmark, and they may briefly converge, but each path offers a slightly different journey. These journeys are sometimes individual, sometimes overlapping, sometimes collective - but with a common origin and a common goal.
Anna Webber - Saxofon, fløyte
Klaus Holm - Klarinett
Mette Rasmussen - Altsax
Peder Simonsen - Tuba, elektronikk
Martin Taxt - Tuba
Ida Løvli Hilde - Accordion
Liz Kosack - Tangenter
Hans Hulbækmo - Trommer
Matilda Rolfsson – Basstromme, perkusjon
Ole Morten Vågan - Bass
Nick Dunston - Bass
David Solheim – Lyd
Fløytist, saksofonist og komponist Anna Webber (f.1984) har de siste årene etablert seg i New York som en av byens mest spennende stemmer i skjæringspunktet mellom avant-garde jazz og samtidsmusikk. Hennes siste album Idiom, ble utgitt på Pi Recordings i mai 2021, og er en av årets mest kritikerroste plater. Av andre aktive prosjekter kan vi nevne Simple Trio med John Hollenbeck og pianist Matt Mitchell og Webber/Morris Big Band, som hun leder sammen med Angela Morris. Ensemblet ga ut deres første album Both Are True på Dave Douglas’ Greenleaf Music i april 2020. Webber er en 2021 Berlin Prize Fellow og oppholdt seg i Berlin våren 2021. Aural Topography for Trondheim Jazz Orchestra ble opprinnelig bestilt av Ny Musikk for Only Connect Trondheim, men på grunn av innreiserestriksjonene til Norge våren 2021ble premieren av verket utsatt til 2022. Det er med stor glede og spenning vi nå endelig kan presentere det nye verket gjennom tre konserter i Oslo, Tønsberg og Trondheim.
Anna Webber skriver selv om musikken:
This new work for the Trondheim Jazz Orchestra explores themes of transformation, collectivism, and the transparency of sound in a set-length semi-modular composition. In its conception, I was thinking about the idea of a landscape, with multiple paths that can be taken from a fixed starting place to a fixed ending point. Along the way, the various paths may offer different views of the same landmark, and they may briefly converge, but each path offers a slightly different journey. These journeys are sometimes individual, sometimes overlapping, sometimes collective - but with a common origin and a common goal.
Anna Webber - Saxofon, fløyte
Klaus Holm - Klarinett
Mette Rasmussen - Altsax
Peder Simonsen - Tuba, elektronikk
Martin Taxt - Tuba
Ida Løvli Hilde - Accordion
Liz Kosack - Tangenter
Hans Hulbækmo - Trommer
Matilda Rolfsson – Basstromme, perkusjon
Ole Morten Vågan - Bass
Nick Dunston - Bass
David Solheim – Lyd